کار رای گیری از ایرانیان مقیم و زائران ایرانی عتبات عالیات و همچنین گردشگران ایرانی از ساعت 8 صبح جمعه به وقت محلی( ساعت 9 و نیم به وقت تهران)، از طریق 23 صندوق رای در 8 استان عراق آغاز شد.

به گزارش مرور نیوز، رای گیری برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ساعت 8 صبح به وقت محلی (اختلاف ساعت عراق با ایران حدود یک ساعت و 30 دقیقه است) در هشت استان بصره، نجف ، کربلا، بغداد، صلاح الدین، واسط، اربیل و سلیمانیه با حضور گسترده شهروندان ایرانی در عراق آغاز شد.
به گزارش خبرنگاران ایرنا، ازدحام جمعیت رای دهنده در شهرهای نجف اشرف، کربلا و کاظمین در پای صندق های رای ، مسئولان اجرایی این صندوق ها را غافلگیر کرد.
برای انتخابات ریاست جمهوری کشورمان 23 صندوق رای در نقاط مختلف عراق مستقر شده است که از این تعداد 6 صندوق متعلق به بغداد و حومه آن است که یکی از آنها در محل سفارت، یک صندوق در فرودگاه ، یکی در کاظمین ، یک صندوق در سامرا (استان صلاح الدین) و یک صندوق در مرز مهران - زرباطیه (استان واسط) مستقر خواهد شد و نیز یک صندوق سیار هم در بغداد پیش بینی شده است.
همچنین تعداد صندوق های رای در شهرهای کربلا، نجف و اربیل هر کدام 4 صندوق اعلام شده است و در بصره 3 صندوق رای و در سلیمانیه نیز 2 صندوق، آرای اتباع ایرانی را جمع آوری می کنند.
ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق و نیز دیپلمات ها و کارکنان ایرانی سفارت و نمایندگی های ایران در عراق ، از اولین ساعت اخذ رای در محل سفارت حاضر شدند و آرای خود را به صندوق مستقر در این حوزه ریختند.
برآورد تعداد رای دهندگان ایرانی در عراق به دلیل عدم سرشماری رسمی در عراق، دشوار است و بطور دقیق مشخص نیست چه تعداد ایرانی در این کشور اقامت دارند، اما ، با توجه به حضور تقریبی زائران ایرانی که برای عتبات عالیات به عراق سفر می کنند، پیش بینی شده است، بیش از 20 هزار زائر ایرانی در روز جمعه 29 اردیبهشت پای صندوق های رای ، بویژه در شهرهای مقدس کربلا، نجف، کاظمین و سامرا و نیز مرز زرباطیه، مقابل مهران و همچنین فرودگاه بغداد حاضر شوند.
صندوق سیار نیز با آغاز کار رای گیری ، به محلات و نقاط تعیین شده رفتند تا آرای آن دسته از ایرانیان در محله های دور افتاده و یا کارکنان پروژه های عمرانی مانند ورزشگاه الزوراء بغداد را جمع آوری کنند.
علاوه بر مرز زرباطیه - مهران و فرودگاه بغداد، یک صندق سیار نیز برای جمع آوری آرای ایرانیان مقیم کردستان عراق در خارج از اربیل ، بویژه در استان دهوک در نظر گرفته شده است.
عراق بعد از آمریکا بیشترین تبعه ایرانی را دارا است.
بر اساس گزارش رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور، این انتخابات در 103 کشور و 132 نمایندگی کشورمان و همچنین 279 شعبه اخذ رای برگزار می شود و 2 میلیون و 500 هزار ایرانی خارج از کشور حائز شرایط رای دادن هستند.
56 میلیون و 410 هزارو 234 نفر واجدان شرایط حضور در انتخابات 29 اردیبهشت هستند که از این تعداد یک میلیون و 350 هزارو 294 نفر رأی اولی خواهند بود.