حضور گسترده مردم ایران در پای صندوق های رای، عشق ورزی آنان به دموکراسی و ادامه سیاست تنش زدایی و تعامل با جامعه بین الملل در کانون توجه رسانه های عربی قرار گرفت.

به گزارش مرور نیوز، «عبدالرضا رحمانی فضلی» سی ام اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون نتایج 99.7 درصد شعبات اخذ شده و تقریبا نتیجه نهایی است که تعداد آرای ماخوذه 41 میلیون و 220 هزار 131 رای است. «حسن روحانی» 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای اکثریت (57 درصد) آرا را کسب کرده و پیروز انتخابات است.
وزیر کشور یادآور شد: سید «ابراهیم رئیسی» نیز 15 میلیون و 786 هزار و 449 رای (38.5 درصد آرا ) را کسب کرد. سید «مصطفی آقا میرسلیم» 478 هزار و 215 رای و سید «مصطفی هاشمی طبا» 215 هزار و 450 رای را کسب کردند. رسانه های جهان عرب نیز طی روزهای گذشته از این رویداد انتخاباتی در ایران غافل نمانده اند و تحلیل هایی در این زمینه منتشر کردند. در ادامه این گزارش نگاهی به مهم ترین محورهای تحلیلی رسانه های عربی در مورد نتیجه انتخابات ایران و پیروزی روحانی خواهیم داشت.

چرایی پیروزی روحانی در انتخابات انتخابات
روزنامه های «الحیات» و «العرب» چاپ لندن، «صدی البلد» مصر، تارنمای «المدی» عراق با اشاره به پیروزی روحانی در انتخابات علت های این پیروزی را بررسی کردند.
به نوشته روزنامه الحیات، کار تمام شد و روحانی پیروز است. حضور بالای مردم در پای صندوق های رای به سود روحانی تمام شد. زیرا بیشتر هواداران روحانی بارها گفته بودند بالاترین نگرانی آنان این است که مردمی که دارای گرایش اصلاح طلبی هستند در پای صندوق های رای حاضر نشوند.
به نوشته روزنامه الحیات، رئیس جمهوری اسبق ایران در صفحه اینستاگرام خود تصویری را که بیانگر پیروزی است، قرار داد. او در کنار این تصویر شعار انتخاباتی «امید بر انزوا پیروز شد» آورده است.
روزنامه الحیات در گزارشی دیگر آورد: آن دسته از مردم ایران که خواهان آزادی بیشتر و پایان دادن به انزوای ایران در خارج هستند به روحانی رای دادند. پیروزی روحانی می تواند از توافق هسته ای حمایت کند. توافقی که به موجب آن بیشتر تحریم ها از ایران برداشته شد.
روزنامه صدی البلد به نقل از دکتر «سعد الزنط» مدیر مرکز پژوهش های سیاسی و راهبردی مصر نوشت: شهروندان ایرانی معتقدند که روحانی سیاست تنش زدایی را به کار می گیرد و ثبات اقتصادی را به ارمغان خواهد آورد.
او تصریح کرد روحانی در دوره ریاست جمهوری خود چندین دستاورد داشته است. با کشورهای گروه 1+5 به توافق رسید و با ترکیه چندین توافق نامه اقتصادی امضا کرد. همچنین او در زمینه امنیت ملی دستاوردهای خوبی داشت. از این رو، مردم بار دیگر او را انتخاب کردند.
به نوشته روزنامه العرب، توافق هسته ای زمینه بازگشت ایران به عرصه بین الملل را فراهم کرد و با پیروزی روحانی در این انتخابات سیاست تنش زدایی در دوره دوم هم ادامه خواهد یافت. نسبت بالای آرای روحانی زمینه را برای ادامه سیاست تنش زدایی با جامعه بین الملل فراهم می کند.
به نوشته تارنمای المدی، روحانی رئیس جمهوری اعتدالگرای ایران توانست ایران را از انزوای بین المللی رهایی بخشد. او شیخ دیپلمات لقب گرفته است. روحانی یکی از ستون های انقلاب اسلامی و به خاطر دوستی و نزدیکی با آیت الله «علی اکبر هاشمی رفسنجانی» مشهور است. او از حمایت های رئیس جمهوری اسبق ایران هم برخودار است. او در انتخابات دوره قبل با 50.7 درصد آرا در دوره نخست به عنوان رئیس جمهوری ایران انتخاب شد. اولویت وی پایان دادن به انزوی ایران بود.
روحانی با کشورهای گروه 1+5 بر سر موضوع هسته ای ایران به توافق رسید. به خاطر به کاربستن سیاست تنش زدایی با غرب مشهور است و توانست با موافقت رهبر ایران به طور مستقیم درباره موضوع هسته ای ایران به مذاکره وارد شود. او که در ادامه سیاست های تنش زدایی مصمم بود برای بار دوم هم به رقابت انتخاباتی واردشد.

مردم ایران و مردمسالاری
شبکه خبری «المنار»، تارنمای «النشره» و روزنامه «الاخبار» لبنان حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای و وجود مردمسالاری در ایران را مورد توجه قرار دادند.
به نوشته تارنمای شبکه خبری المنار، انتخابات ریاست جمهوری در ایران از جلوه های مردمسالاری در ایران است. در این مردمسالاری مردم حق انتخاب نمایندگان و رئیس جمهوری را دارند. این جلوه مردمسالاری هر چهار سال یک بار درباره ریاست جمهوری تکرار می شود و رقابت داغی میان کاندیدها به جریان می افتد. اما این رقابت در چارپوب اصول انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن صورت می گیرد. همانطوری که حضرت آیت الله سید «علی خامنه ای» دیروز گفتند یک نفر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز می شود، اما پیروز واقعی مردم و نظام اسلامی است.
به نوشته تارنمای النشره، یک خبرنگار ژاپنی گفت در بسیاری از کشورهای جهان اخبار انتخابات را پوشش دادم، اما پیش بینی نمی کردم که در تهران حضور گسترده مردم پای صندوق های رای اینگونه جالب باشد. این حضور نشان می دهد مردمسالاری واقعی در ایران حکم فرما است. صحنه انتخابات ایران تصاویری را که برخی از کشورها برای سرپوش نهادن بر آن تلاش می کردند، آشکار کرد. روز انتخاباتی دراز بود و روند رای گیری به دلیل حضور گسترده مردم تمدید شد.
شهروندان ایران از همان نخستین دقایق آغاز رای گیری پای صندوق های رای حاضر شدند و در برخی از مراکز رای گیری طول صف ها به 500 متر می رسد و مردم بیش از 4 ساعت در صف ها منتظر می ماندند تا رای خود را به صندوق اندازد و هنگامی که پرسیده می شد چرا این رنج را تحمل می کنید می گفتند ما به میهن خود ایران عشق می ورزیم.
به نوشته تارنمای النشره، در جنوب تهران هم صف ها طولانی بود. یکی از شهروندان درباره سبب حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای گفت علت آن است که مردم اراده تشکیل دولت قدرتمندی را دارند و مردم هنگامی که متحد باشند کشور قدرتمند خواهد بود. حضور مردم در پای صندوق های رای نشان می دهد که آنان به مردمسالاری عشق می ورزند.
به نوشته روزنامه الاخبار، مردم ایران در پای صندوق های رای حرف خود را زدند و تصمیم گرفتند. حرف و فصل الخطاب مردم ایران در صندوق های رای قرار داده شد و با اعلام رسمی نتیجه آرا، محتوای خواست مردم مشخص می شود.