تحریم جدید S۷۲۲ عملا چیز جدیدی به مشکلات سپاه نمی افزاید اما به بهانه سپاه تقریبا همه ساختارها و سازمان های اقتصادی ایران را مورد حمله تحریمی قرار می دهد. این تحریم به منزله خروج امریکا از برجام است.

به گزارش مرور نیوز، سنای امریکا بسته تحریمی جدید ویژه خود با کدS722 را با رای ٩٨ به ٢، تصویب کرد. کاملا قابل پیش بینی است که این بسته رای کنگره و امضای ترامپ را هم خواهد داشت و به قانون بدل خواهد شد.

این قانون در شرف تولد، تحریمهایی را در حوزه سلاح های متعارف، سپاه، نیروی قدس، حقوق بشر و موشکی وضع کرده است. شدید ترین بخش آن مربوط به تحریم های سپاه است.

تحریمهای بخش سپاه عملا چیز جدیدی به مشکلات سپاه نمی افزاید چون پیش از این همه أرکان سپاه تحریم شده است. اما به بهانه سپاه تقریبا همه ساختارها و سازمان های اقتصادی ایران را مورد حمله تحریمی قرار می دهد. به بیان دیگر هدف این تحریم سپاه نیست، اقتصاد ایران است.

تحریم فوق نقض صریح برجام، قطعنامه ٢٢٣١، و شروط نه گانه مقام معظم رهبری است. تمام تحریمهایی که در سال 90 و 91 وضع شده بود را کاملا ممکن می‌کند و حتی امکان وضع تحریم سایر بخش های اقتصادی دولت ایران را هم فراهم می آورد. این تحریم به منزله خروج امریکا از برجام است. این که دولت محترم این موضوع را به روی خود بیاورد یا نه، چیزی از بی رحمی حقیقت نمی‌کاهد.
برجام بدون امریکا وجود ندارد. بخصوص در موضوع تحریم های مالی، اروپا نه می تواند و نه می خواهد تعهدات امریکا را عمل کند. اروپایی ها نه امکان صدور مجوز پرداخت های دلاری خاص دارند و نه امکانی برای مقابله با اثرات فنی ده ها برابر شدن اعضای اس دی ان لیست بر مبادلات یورویی.

گسترش همکاری ها با اروپا قطعا قابل دفاع است اما در چارچوب برجام ممکن نیست. چیزی از چارچوب برجام باقی نمانده است.
تقریبا بیش از یکصد بار نویسنده از لزوم تسریع در انعقاد پیمانهای پولی دو جانبه سخن گفته بود. اگر این پیمانها وجود داشت اکنون تقریبا می شد با اطمینان گفت که بخت چندانی برای شمول اس دی ان لیست بر بانک مرکزی ایران نبود. چرا که این موضوع مستوجب تحریم همزمان هر بانک مرکزی کشور طرف قرار داد ایران بود. به هر حال از این ابزار استفاده نشد و به دلیل تحریم s722 و اثر سیاهچاله ای آن بعید است دیگر امکان بستن پیمان دو جانبه وجود داشته باشد.