رئیس جمهور اظهار کرد: به همه مردم باید احترام گذاشت. نباید به هر کسی که به خیابان آمد و مطالبه ای داشت، توهین کرد و اتهام بست. در تریبون های مقدس باید سنجیده تر سخن گفت.اختلاف فکری و نظری را باید به رسمیت شناخت

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فارابی تصریح کرد: دورانی که علوم انسانی و اسلامی در سایه علوم تجربی و فنی بود، گذشته است، توسعه، بدون پیشرفت در علوم انسانی و اسلامی ممکن نیست، حکمرانی شایسته، جامعه را در مسیر درست هدایت می کند.

وی افزود: اگر علوم انسانی پیشتاز جامعه و کنار صنعت نباشد، صنعت به ضد جامعه تبدیل می شود، تروریست‌ها و آنها که خاورمیانه را به آشوب کشیدند، فهم درستی از دین و علوم اجتماعی نداشتند.

فاشیست ها هم در ظاهر از دانش استفاده می کنند 

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: فاشیست‌ها هم در ظاهر از دانش استفاده می کنند؛ مثل آنها که از دانش هسته ای برای انهدام جوامع و بشریت استفاده می کنند، اینکه رهبری تولید و استفاده از سلاح کشتار جمعی را حرام کردند؛ یعنی دین، عقل و اخلاق باید پیشتاز دانش باشد، علمی ما را به توسعه می رساند که در سرلوحه آن علوم انسانی و اسلامی باشد، تحول در علوم انسانی با پول و سفارش و مهندسی ممکن نیست.

در فضای آزاد ونقد است که علامه طباطبایی ها و مطهری ها ظهور می کنند

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: در فضای آزاد و نقد است که علامه طباطبایی ها و مطهری ها ظهور می کنند، علم بدون نقد و تضارب آرا پیشرفت نمی کند، اختلاف فکری و نظری را باید به رسمیت شناخت، به تنوع و اختلاف نظر احترام بگذاریم؛ فشار و وحدت ماشینی برای انسجام جامعه خطرناک است.

روحانی2

اگر تعهد زیر پا ماند، باید فاتحه تمدن را خواند

رئیس جمهور ادامه داد: آمریکا در زیر پا گذاشتن تعهدات جهانی و برجام، تنها ماند و بی اعتبار شد، اگر تعهد زیر پا ماند، باید فاتحه تمدن را خواند، اگر دولتی تعهدات دولت قبل را زیر پا گذارد، بی اعتبار است، زیر پا گذاشتن تعهدات و قطعنامه سازمان ملل توسط کاخ سفید؛ پیروزی اخلاق و حقوق است، برجام موفقیت هایی دارد که هیچ وقت و توسط هیچ کس از بین نمی رود، ثابت کردیم ایران راستگو و دشمنانش دروغگویند.

از زمان اجرای برجام درآمدهای نفتی دو برابر شده است

وی یادآور شد: از زمان اجرای برجام درآمدهای نفتی دو برابر و صدها مورد سرمایه گذاری خارجی انجام شد، دنیا و سازمان ملل به حق ایران در تحقیق و توسعه هسته ای اذعان کرد؛ علم حقوق و سیاست در این موفقیت پیشتاز بود، علوم انسانی باید جامعه را هدایت کند، نه اینکه ما علوم انسانی را هدایت کنیم، علوم انسانی در جامعه آزاد و در بستر نقد و مباحثه رشد می کند، حداقل یکسال است که ترامپ برای بر هم زدن برجام تقلا می کند؛ این پیروزی حقوق بر دیکتاتوری است.

به همه مردم باید احترام گذاشت

روحانی در ادامه تاکید کرد: به همه مردم باید احترام گذاشت؛ نباید به هر که خیابان آمد و مطالبه ای داشت، توهین کرد و اتهام بست، در تریبون های مقدس، باید سنجیده تر سخن گفت، ریشه یابی اعتراض و حل آن بر عهده علمای علوم انسانی است، علوم انسانی و اجتماعی قطب نمای جامعه است؛ شمال و جنوب با شعار جابجا نمی شوند.

فرهنگ زیربنای تمام علوم انسانی است

وی افزود: فرهنگ زیر بنای تمام علوم انسانی است، ارتباط و اعتماد پزشک و بیمار، بیش از چاقوی جراحی شفابخش است، اگر بناست اصلاح اداری و اصلاح مدیریت داشته باشیم، کار علوم انسانی است، اگر می خواهید فضای مجازی برای جامعه مفید باشد؛ به جای فیلتر با فرهنگ بهره برداری آن جلو بیایید؛ ایران و مردم ما بزرگ منش و بلند نظرند؛ ماموریت علوم انسانی و اسلامی هدایت جامعه به سمت سعادت است، آمریکا هم در بعد بین المللی و هم دخالت در امور داخلی از ملت ایران شکست خورد.

آمریکایی ها در مواجهه با مسائل داخلی ایران با شکست مواجه شدند

حسن روحانی در بخشهای دیگری از صحبتهای خود با تاکید براینکه آمریکایی‌ها در مواجهه با مسائل داخلی ایران نیز با شکست‌ مواجه شدند، به اعتراضات اخیر مردم در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: عده‌ای در خیابان به حق یا ناحق اعتراضاتی مطرح می کنند. در این راستا من خواهش می کنم که به مردم احترام بگذارید.

وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حال اگر گفته می شود که فردی از سمتی تحریک شده یا دستوراتی داشته یا اینکه جاسوس بوده، بگذارید در یک دادگاه ثالث به این موضوع رسیدگی شود؛ این چه نوع حرف زدنی است که هرکسی که درخیابان حرف می زند یا خس و خاشاک هستند یا گاو و گوساله یا آشغال؟ چرا با توهین بی ادبانه با جامعه خود برخورد می کنید؟ مردم حرف دارند و برای همین به خیابان آمده‌اند؛ برخی حرفشان به حق است و برخی نیز از شرایط سوءاستفاده کردند؛ در همه جای دنیا نیز اینگونه است و اگر فردا در لندن و نیویورک نیز تظاهرات شود عده‌ای پیدا می شوند که شیشه‌ها را می شکنند و چند مغازه را غارت می کنند.

نباید همه را به یک چوب برانیم

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نباید همه را به یک چوب برانیم، بلکه باید به ویژه در تریبون‌های مقدس دقیق حرف بزنیم؛ چراکه ملت ما ملت بزرگی هستند.

اعتراضات تمام شد

وی با اشاره به اداره ماجرای اعتراضات اخیر در سطح کشور توسط نیروهای امنیتی گفت: اگر اعتراضی بود تمام شد و اگر برخی نیز سوءاستفاده هایی کردند نیروهای امنیتی به خوبی کار را اداره کردند و ماجرا تمام شد، اما از امروز کار جامعه شناسان، روانشانسان اجتماعی اساتید و فرهیختگان حوزه علوم انسانی آغاز شده است و آنها باید مسائل را تحلیل کنند.