رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه سال 1395 حدود 7 هزار میلیارد تومان به پژوهش تخصیص داه شده، اما هنوز یک ریال هم پرداخت نشده است.

به گزارش مرور نیوز، محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به موضوع سرقت‌های علمی افزود: در این مورد هم در شورایعالی انقلاب فرهنگی و هم در مجلس شورای اسلامی برنامه هایی در دست بررسی است. البته برای مقابله با این تخلفات و سرقت های علمی اخیرا دولت هم لایحه ای را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس توافق حاصل شده با هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، مقرر شده کمیسیون مشترکی متشکل از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و حقوقی و قضائی برای بررسی دقیق این موضوع تشکیل شود. امیدواریم تا با بررسی جامع همه جوانب موضوع، مقررات به نحوی تدوین شود که دیگر شاهد تخلفات علمی در کشور نباشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره هدف و انگیزه از بزرگ نمایی برخی تخلفات علمی اتفاق افتاده افزود: البته کسی منکر تخلف نیست ولی باید توجه شود که تعداد 58 مقاله ای که مورد تشکیک قرا رگرفته در مقایسه با آنچه که در کشورهای غربی اعم از آمریکا و اروپا در این زمینه اتفاق می افتد، بسیار ناچیز است ولی در آمار و گزارش ها فقط تخلفات احتمالی اتفاق افتاده در کشورمان بزرگ‌نمایی می‌شود. در این فضا قطعا شیطنت مجله "نیچر" (nature) با هدف سیاسی صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره بودجه پژوهش کشور  هم گفت: باید طبق قانون حداقل یک درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) به پژوهش و تحقیقات اختصاص یابد، اما متاسفانه شاهد این موضوع نیستیم و از دولت انتظار می رود در این خصوص تدبیر لازم را داشته باشد.