سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دو پروژه نیروگاه اتمی بوشهر با سرعت مناسبی در حال اجرای کار است، گفت: نخستین پروژه هفت سال آینده به بهره برداری می رسد.

به گزارش مرور نیوز، 20 شهریور امسال بود که واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر با حضور معاون اول رییس جمهوری، رییس سازمان انرژی اتمی  و دیگر مسئولان ایرانی و روسی در بوشهر کلنگ زنی شد.

به جرات می توان گفت که این یکی از  پروژه‌های بسیار مهم و بی‌نظیر در کشور است و می تواند موجب رشد محسوس در صنعت هسته ای کشور شود.

علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در زمان کلنگ زنی پروژه از سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری برای این پروژه خبر داد و گفته بود که از همه توان و ظرفیت موجود برای تسریع در تکمیل این پروژه بهره برده می شود و به محیط پیرامونی توجه لازم خواهد شد.

با ساخت  واحدهای دوم و سوم نیروگاه‌ بوشهر سالانه 22 میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی و از تولید 14 میلیون تن گازهای گلخانه‌ای در سال جلوگیری می‌شود که در مسائل زیست‌محیطی نقش به‌سزایی دارد.

حالا بعد از 2 ماه از کلنگ زنی پروژه بوشهر، خبرنگار سیاسی مرور نیوز در گفت وگو با بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و معاون حقوقی و امور بین الملل این سازمان روند اجرای کار را جویا شد که کمالوندی دراین باره گفت:  پروژه دو نیروگاه در بوشهر که در شهریورماه امسال کلنگ زنی آن انجام شد، الان در مرحله طراحی است.

وی ادامه داد: با اتمام کار طراحی ها، کارهای روی زمین انجام خواهد شد و با سرعت مناسبی کار در حال اجراست.

کمالوندی درباره اینکه آیا روسیه به تعهدات خود پایبند است ، اظهار کرد: با روسیه قرارداد داریم و پیش پرداخت داشتیم و در مقابل از آنها به منظور تضمین حسن انجام کار ،ضمانت نامه دریافت کردیم.

وی افزود: چارچوب حقوقی و اقتصادی قرار داد انجام شده و خود اجرای کار باقی مانده که با سرعت خوبی رو به جلو در حال پیشرفت است.

 سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره زمان اجرای این طرح ها، گفت: پیش بینی اولیه این بود که از زمانی که قرارداد امضا می کنیم تا زمانی که طرح اجرا شود هشت سال طول بکشد و نیروگاه بعدی هم به فاصله 2 سال به بهره برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: هفت سال دیگر نخستین نیروگاه و دو سال بعد از آن هم دومین که در حقیقت سومین نیروگاه خواهد بود را بهره برداری خواهیم کرد.