رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید ما با هر حرکتی که منجر به تجزیه کشورهای منطقه شود، کاملا مخالفیم و جلو این نوع اقدامات مضر برای منطقه می ایستیم.

به گزارش مرور نیوز، علی اکبر ولایتی روز سه شنبه در دیدار الو مورن، وزیر دفاع سابق فرانسه این مطلب را بیان کرد و با حساس خواندن شرایط کنونی منطقه غرب آسیا افزود: این موضوع به خاطر موقعیت ژئوپولتیکی و ژئواستراتژیکی منطقه ما است.
وی عراق را پر ظرفیت دانست که می تواند مقتدرترین کشور عرب باشد و با اشاره به مرزهای طولانی ایران با آن کشور اظهار داشت: این مرزهای طولانی اقتضا می کند که همکاری های دو کشور افزایش یابد چرا که صلح، سازندگی و آرامش منطقه بستگی زیادی به همکاری های ایران و عراق دارد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به حجم میلیونی عزیمت زایران اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: هم اکنون به مناسبت اربعین حسینی قریب به سه میلیون ایرانی عازم کشور عراق هستند. همین روابط عمیق دو کشور همسایه، دلیل دعوت دولت قانونی عراق از ایران برای مبارزه با تروریسم در این کشور شده است.
ولایتی با یادآوری اظهارات وزیر خارجه آمریکا به همتای ایرانی اش، مبنی بر کمک های نظامی ایران به عراق، گفت: وزیر خارجه ایران نیز آن جمله معروف را به وی گفت که «اگر ما کمک نمی کردیم، شما آمریکایی ها به جای تماس با روسای داعش در موصل باید در بغداد با آنها تماس می گرفتید».
وی افزود: این اقرار مسوولان بلند پایه عراق است که بدون کمک ایران احتمال تسلط داعش بر بغداد بسیار زیاد بود.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با تاکید بر موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از تمامیت ارضی عراق، تصریح کرد: ایران با تجزیه کشورهای منطقه توسط عوامل بیگانه در قول و عمل مخالفت خواهد کرد. سه گروه اصلی شیعه، سنی و کرد، قرن ها با یکدیگر در عراق زندگی کرده اند.
ولایتی با اشاره به نقل قول چند وقت پیش رئیس ستاد ارتش آمریکا مبنی بر تقسیم عراق به سه قسمت، تاکید کرد: ما با هر حرکتی که منجر به تجزیه کشورهای منطقه شود، کاملا مخالفیم و جلو این نوع اقدامات مضر برای منطقه می ایستیم.
وی یکی از دلایل حضور مستشاری ایران در عراق را مقابله با تجزیه و تسلط تروریست ها بر این کشور دانست و گفت: حضور مستشاری ایران در عراق به دعوت دولت قانونی این کشور بوده و هست.
وزیر امورخارجه پیشین ایران، دموکراسی در عراق را در بین تمامی کشورهای عربی، بی نظیر خواند و اضافه کرد: این بزرگترین دستاورد انقلاب مردم عراق بعد از رژیم بعثی صدام حسین بود.
ولایتی با تاکید بر آزادسازی موصل افزود: یقین داریم تروریست ها شکست خواهند خورد اما برخی کشورهای همسایه و یا دور از عراق، چشم طمع به بخش هایی از عراق دارند که قراردادهای گذشته را نیز انکار می کنند .
وی تصریح کرد: قراردادهایی که بعضا ممکن است غیرعادلانه و ظالمانه باشند، اما اگر انکار این قراردادها به معنای تغییر مرزهای منطقه باشد، جمهوری اسلامی ایران با هر نوع تغییری در مرزهای کشورهای منطقه مخالف است.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک همچنین با اشاره به روابط قدیمی و طولانی ایران و فرانسه در فرهنگ و تمدن، تصریح کرد: این گفت وگوهای راهبردی می تواند ادامه و توسعه یابد. تبادل نظر پیرامون مسائل منطقه ای جزو ضرورت های روابط دو کشور است.