مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران گفت: در حوزه نشر 44 کتاب کیفی در حال تدوین است و 50 عنوان کتاب تا پایان سال رونمایی خواهد شد. همچنین 4050 ساعت مصاحبه نیز در مورد تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس تاکنون انجام شده است.

به گزارش مرور نیوز، عبدالله ملکی در سومین جلسه هیأت امنا و شورای هماهنگی حفظ آثار  و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران گفت: از 22 پروژه فرهنگی در حوزه دفاع مقدس 14 پروژه در سال جاری به اتمام رسیده است و متاسفانه به دلیل کمبود بودجه و برودت هوا پروژه‌های دیگر از لحاظ فیزیکی پیشرفت چندانی نداشته است. هشت پروژه نیز پیشرفت 35 تا 75 درصدی داشته است. از سوی دیگر  فاز 1 و2 موزه دفاع مقدس نیز در حال ساخت و پیگیری است و با نشستی که با تهران و شهرداری ساری داشتیم قرار شد فاز 3 موزه دفاع مقدس در گذر تاریخ به مرحله اجرا در آید.

ملکی اظهار کرد: تاکنون 30 میلیارد تومان برای پروژه‌های فرهنگی حوزه دفاع مقدس مازندران هزینه شده است. همچنین  تا به امروز 26 جلسه بازخوانی عملکرد نهادهای دولتی در حوزه دفاع مقدس انجام شده است.

ملکی از جمع‌آوری 155 هزار قطعه سند در حوزه جنگ تحمیلی خبرداد و گفت: 1000 سوژه ناب برای تبدیل به هنرهای تجسمی نیز انتخاب شده است تا با دستان هنرمندان این عرصه جانی دوباره پیدا کند. نشر آلبوم عکس شهدای ساری با همکاری شهرداری نیز درحال تدوین است و تا به امروز 90 درصد پیشرفت داشته و هزینه‌ای بالغ بر 40 میلیون تومان را شامل می‌شود که قرار شده شهرداری این هزینه را تقبل کند. 150عکس شهدای فاخر مازندران نیز در حال جمع آوری و تبدیل به آلبوم عکس است.

وی گفت: در حوزه فرهنگی و هنری نیز 31 مورد حمایت از تولید و ساخت آثار مربوط به دفاع مقدس، 45 ساعت جمع‌آوری فیلم های تولید شده و 65 ساعت مصاحبه با خانواده‌های شهدا انجام شده است.