نهمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر 9 بهمن ماه در حالی سپری شد که نمایش گرجی و سه ساعته‌ی اجرا شده در تالار وحدت رضایت مخاطبان را چندان جلب نکرد.

به گزارش مرور نیوز، نمایش «در اعماق» در بخش بین‌الملل سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد که شامگاه گذشته (9 بهمن‌ماه) روی صحنه رفت.

نمایش «در اعماق» نوشته ماکسیم گورکی کاری از گروه نمایش «مرکز درام و موسیقی تفلیس»، در حالی شنبه‌شب (9 بهمن‌ماه) در تالار وحدت روی صحنه رفت که ابتدا با استقبال خوبی از سوی تماشاگران مواجه شد، اما پس گذشت دقایقی از این نمایش به دلیل تعدد بازیگران روی صحنه و ارتباط سخت مخاطبان با ترجمه‌ دیالوگ‌ها، عده‌ای از تماشاگران پیش از پایان نمایش سالن را ترک کردند.

این نمایش 170 دقیقه‌ای ابتدا شاهد حضور تماشاگران زیادی در تالار وحدت بود و حتی بالکن‌های این تالار هم برای تماشای نمایشی از کشور گرجستان نیمه‌پُر بود، اما آن طور که باید رضایت همه مخاطبان را نتوانست جلب کند.

در خلاصه داستان این نمایش که متن آن از آثار مشهور ماکسیم گورکی است، آمده: در یک روز فوق‌العاده شما خود را در قصری پر زرق‌وبرق خواهید یافت که در میان انبوهی از زباله‌ها قرار دارد و شما در میان زباله‌ها در جستجوی صلح هستید. در این عصر دل‌انگیز، لطفاً با ما باشید و داستان مردی را ببینید که در اعماق غرق می‌شود.

نورپردازی و موسیقی این نمایش به کارگردانی دیوید دووایش که پس از حدود یک ساعت و نیم، استراحت داده شد، از ویژگی‌های قابل توجه این اثر بود.

عوامل اجرایی نمایش «در اعماق» عبارتند از دیوید دووایشویلی (کارگردان)، ماکسیم گورکی (نویسنده)، کنستانتین پورتسلاتزی (طراح حرکات)، مورمان کارتوزیا (تهیه‌کننده)، بازیگران: نانا بوتخوزی، نانا کالاتوزیاشویلی، اِکاترین دمت‌رادزه، لوبا گوگوریشویلی، آنا تسترلی، کاخابر کینتسوراشویلی، تورنیک گوگریچیانی، الکساندر بگالیشویلی، شالوا میریاشویلی، دیوید بشیتایشویلی، آرچیل سولوقاشویلی، آوتاندیل چاخوناشویلی، گیورگی باخوتاشویلی، زال چیکوباوا، یورگی گولسیانی، گیوی کارسلادزه، نینو چاوچاوادزه (مسئول آکسسوار و پخش زیرنویس)، لا نادیراشویلی (طراح نور)، لوان کاپیشویلی (مسئول فنی صحنه)، گوچا کاکوریدزه (مدیر صحنه)، رمی سیسوردیا (ویدئو پروژکشن)، امزار بگیاشویلی (صدابردار)، آنا موسیدزه (طراح لباس) و تیناتین شرازاداشویلی (مدیر گروه).

داستان خودتان را بسازید

یکی دیگر از نمایش‌های خارجی روز نهم جشنواره تئاتر فجر «آنجا» از کشور نروژ بود که در سالن اصلی تئاترشهر به صحنه رفت.

این نمایش با چهار بازیگر مرد خود مانند یکی دیگر از نمایش‌های این دوره از جشنواره، زبان ابداعی خود بازیگران را داشت و در کلام آن‌ها تلفیقی از آوا و کلمات انگلیسی، فرانسوی و ... شنیده می‌شد.

اما نکته قابل توجه این نمایش درخواست گروه نمایش از تماشاگران بود که توجهی به زبان نمایش برای فهمیدن آن نداشته باشند و به همین دلیل هر کسی می‌تواند داستان خود را براساس آنچه می‌بیند در ذهن بسازد.

باز هم تاخیر هیات داوران و تاخیر یک نمایش

در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر نمایش «نگاهمان می‌کنند» به کارگردانی محمدرضا اصلی در بخش مسابقه جوانان به صحنه رفت، دیر حاضر شدن داوران در سالن نمایش باعت تاخیر 35 دقیقه‌ای در شروع نمایش شد.این نمایش که با استقبال خوبی از سوی تماشاگران روبرو شده بود با توجه به طرح موضوعات اجتماعی رضایت مخاطبان خود را در پی داشت.

همچنین دربروشور آماده شده نمایش برای جشنواره هم قید شده بود که این اثر به زنده‌یاد داورد رشیدی تقدیم شده است.

تغییر آهنگ‌ خوشبختی‌های سوسک شدن

در نهمین روز جشنواره تئاتر فجر، نمایش «خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن» آزاده انصاری که برداشتی از «مسخ» کافکا است هم در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت که این اثر نمایشی نسبت به اجرای عمومی خود دچار تغییراتی شده بود.

این نمایش با توجه به تعداد زیاد تماشاگران و زمانی که برای نشستن و جا دادن آن‌ها در سالن صرف شد، با تاخیر حدود 30 دقیقه‌ای همراه بود و البته مدت زمان اجرای نمایش هم برخلاف 55 دقیقه اعلام شده در جدول، حدود 15 دقیقه بیشتر بود.

یکی از ویژگی‌های جذاب این نمایش در اجرای عمومی موسیقی خاصی بود که از همان ابتدا و حتی هنگام راه رفتن هرکدام از شخصیت‌ها شنیده می‌شد، اما اجرای جشنواره‌ای این اثر با تغییر موسیقی و حذف بخش‌هایی از آن و در واقع کم شدن فانتزی نمایش همراه بود.