وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولتی کردن بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان آسیب زا است بنابراین باید نهادی عمومی باشد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز یکشنبه در بازدید از ساختمان بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان افزود: تدوین دانشنامه استانی کاری ضروری است و برخی استان ها نیز دانشنامه استانی دارند.

وی گفت: دانشنامه آذربایجان نیز باید به گونه ای تدوین شود تا در کتابخانه های بزرگ کشور و خارج از کشور قرار گیرد و باعث شود کسانی که در مورد فرهنگ و تمدن و اسطوره و ادب و میراث آذربایجان مطالعه می کنند، به آن مراجعه کنند .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در جلسه ای که در تهران داشتیم درباره ساختار تشکیلاتی بنیاد آذربایجان بحث کردیم و از استاندار آذربایجان شرقی تشکر می کنم که انگیزه جدی برای این کار دارند و مطمئن باشید آثار کارهای شما را نسل های بعدی خواهند دید .

صالحی امیری ادامه داد: نگاه به بنیادفرهنگ، هنر و ادب آذربایجان باید نگاه بلند مدت باشد؛ بدون شک از آثار بنیاد در نسل های بعدی در مدارس تبریز و آذربایجان و حتی کشور تدریس خواهد شد .

وی گفت: امیدوارم در آینده شاهد تدریس زبان های آذری و دیگر زبان های محلی ایران باشیم ؛ هرچه که نسل جدید می آید نگاه ها بازتر و درک و پذیرش مسایل بیشتر می شود .

وی اظهار کرد: بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان برای همیشه این جغرافیا خواهد ماند و باید نهال های آن درست کاشته شود.

وی در عین حال تصریح کرد: باید ساختار بنیاد درست تدوین شود و دولت حامی باشد، اما کلیت کار بنیاد به دست افراد صاحب صلاحیت علمی در خود استان باشد و وظیفه دولت فقط کمک باشد.

وی خطاب به رییس و اعضای هیات مدیره بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان افزود: با تغییر دولت ها ممکن است بنیاد دستخوش حوادث شود و به همین دلیل نباید بنیاد را به دولت گره زد؛ بنیاد باید نهاد عمومی شود که همه افراد ذیصلاح در آن عضو باشند .

وی افزود: بنیاد را از طریق انجمن ها و نهادهای فرهنگی مردم تقویت کنید تا ماندگار شود و آن را درگیر کارهای روزمره نکنید .

وی اضافه کرد: در بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان باید کارهای اساسی انجام گیرد و تهیه رسم الخط، تدوین دانشنامه و چند کارپژوهشی که قابل چاپ و انتشار در دنیا باشد، باید محقق شود .

وی اظهار کرد: هماهنگی و انسجام با بقیه استان ها در کشور کاری است که از مدیریت ارشد استان می خواهیم که در ارتباط با بنیاد آذربایجان انجام گیرد، زیرا در همه جای ایران آذری های حضور دارند و بنیاد باید قدرت ارتباطاتی خود را برای حفظ فرهنگ با آذری های سراسر ایران تقویت کنید .

وی گفت: بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان باید مکانیزم ارتباطی با آذری های سراسر کشور ایجاد کند .