اولین قرآن چاپ شده (مصحف) در جهان اسلام ویژه کودک و نوجوان رونمایی شد.

به گزارش مرور نیوز، مراسم رونمایی از نخستین قرآن چاپ شده ویژه کودکان و نوجوانان و حافظان قرآن روز چهارشنبه با حضور مبتکر آن و جمعی از قرآن دوستان در سرای اهل قلم برگزار شد.
در این نشست اکرم عزتی قادریان مبتکر این قرآن در توضیح ویژگی های این مصحف اظهار کرد: اشتیاق عمومی کودکان به قرآن ارتباط زیادی با شیوه نگارش و علامت گذاری آن دارد از این رو انتشارات بیان مهربان اقدام به چاپ این مصحف برای قرائت آسان کودکان کرد.
عزتی قادریان با بیان اینکه فونت این مصحف، فونت کودک قرآنی است که برای اولین بار در جهان برای این گروه سنی استفاده شده است، ادامه داد: شیوه نگارش، علامت گذاری و تفکیک کلمات این مصحف به گونه ای است که هر فرد مبتدی می تواند با کمترین غلط آن را قرائت کند هرچند بی ترجمه بودن این قرآن از دیگر عوامل حفظ آسان و مناسب آن به شمار می رود.
این قرآن 604 صفحه ای در قطع رقعی و در شمارگان دو هزار نسخه منتشر شده است و هر صفحه آن، 15 خط دارد.

استقبال از مصحف ویژه کودک و نوجوان در نمایشگاه قرآن
عزتی قادریان به استقبال از این قرآن در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: بهای این مصحف 350 هزار ریال است که با تخفیف 40درصدی در نمایشگاه قرآن به قیمت 200 هزار ریال عرضه می شود.
به گفته وی، طرح جلد این مصحف در نوع خود بی نظیر و طراح آن مسعود نجابتی است.

قرآن ویژه کودکان و نوجوانان، بدون ترجمه است
یک فعال قرآنی نیز در این آیین رونمایی گفت: این مصحف فاقد معنی و ترجمه است زیرا ترجمه باعث شلوغی صفحه و پرت شدن حواس کودکان می شود.
مریم السادات سید آقا مدنی افزود: این نوع قرآن زمینه را برای آموزش قرائت، تجوید و دوره های بعدی آموزش قرآن فراهم کرده است هر چند نوع نگارش آن باعث می شود تا افراد تصور نکنند باید حتما از سنین خاص شروع به خواندن قرآن کنند.
به گفته وی، این مصحف در جشنواره آثار قرآنی «شمیم وحی » به دلیل تفکیک عبارات، برگزیده شد.

بهترین فونت در این مصحف به کار رفته است
فرشته معماریان مدرس قرآن نیز در این مراسم گفت: از آنجا که میل به خواندن قرآن باید از دوران کودکی آغاز شود، این مصحف می تواند انگیزه و شور و اشتیاقی را در افراد ایجاد کند از این رو فونت آن همان فونتی است که در کتاب های درسی به چشم می خورد و چشم دانش آموزان با آن آشناست.
وی با اشاره به فاصله گذاری خطوط این مصحف افزود: رعایت این مساله باعث شده تا اعراب روی حرف خاص قرار گیرد و فشردگی آن فرد را برای خواندن با مشکل روبرو نکند.
معماریان توضیح داد: رنگ طوسی حروف ناخوانا از دیگر ویژگی های این قرآن است که باعث می شود، کودکان بدون اینکه این حروف را آموخته باشند و بدون دانستن قواعد خاص بتوانند این قرآن را قرائت کنند.
به گفته وی، خواندن قرآن توسط کودکان با این مصحف آنها را سر شوق می آورد زیرا دیگر مجبور نخواهند بود از قرآن هایی با خط های بسیار دشوار مانند عثمان طاها استفاده کنند.
این مدرس قرآن درباره نداشتن ترجمه این اثر نیز اظهار داشت: آشنایی با همه کتاب ها از خواندن آغاز می شود و از آنجا که قران کلام الهی است بر خواندن آن تاکید شده از این رو حتی بدون معنا بودن این قرآن دارای آثار تربیتی است و یاد خداوند را به همراه می آورد.
وی افزود: اینکه این قرآن فاقد معناست به این معنا نیست که نیازی به دانستن معنی آن وجود ندارد، ‌هدف اصلی از قرائت قرآن درک مفهوم و عمل به آن است اما ترجیح داده شد برای شروع، قرآنی چاپ شود که خلوت بوده و اعتماد به نفس بیشتری در بچه ها ایجاد کند.
به گفته معماریان، در آینده ترجمه این قرآن نیز منتشر خواهد شد.