خبرنگار روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در نشستی در نمایشگاه مطبوعات به بررسی نقش مخاطب در روزنامه‌های کاغذی رو به افول و روش‌های رسانه‌های خارجی در حفظ مخاطبان پرداخت.

به گزارش مرور نیوز، خبرنگار روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز در بخش بین‌الملل نمایشگاه مطبوعات حضور یافت و در نشستی با موضوع «نقش مخاطب در روزنامه‌های کاغذی رو به افول و روش های رسانه های خارجی در حفظ مخاطبان» سخنرانی کرد.

رامین مستقیم با اشاره به مولفه‌های ریشه‌دار بودن روزنامه‌های بزرگ در سراسر جهان، از کیهان و اطلاعات به عنوان تنها روزنامه‌های ایرانی که «انباشت تجربه» در آنها اتفاق افتاده است، نام برد و آنها را از این حیث با روزنامه‌ای مانند لوموند مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه هنوز روزنامه‌های آمریکا از شوک حادثه ۱۱ سپتامبر خارج نشده اند، حادثه 11 سپتامبر را نقطه عطف اثرگذاری تلویزیون در رسانه های خبری دانست و با اشاره به تصاویر زنده تلویزیونی CNN از فرو ریختن برج‌های دوقلو که در سراسر جهان پخش می‌شد، گفت: این مساله اثبات می‌کند که روزنامه‌های کاغذی دیگر در حال انقراض هستند.

مستقیم اضافه کرد: اولین نشریه هفتگی آمریکایی که انتشار کاغذی خود را متوقف کرد نیوزویک بود البته تا سال ۲۰۰۸ انتشار روزنامه‌های کاغذی به صورت کج دار و مریز ادامه یافت اما در این سال بسیاری از روزنامه‌ها طاقت نیاوردند و دست به تعدیل نیرو زدند.

خبرنگار لس‌آنجلس تایمز در ایران با اشاره به تعطیلی دفاتر بیروت، بغداد و تهران این روزنامه آمریکایی بعد از جنگ عراق همچنین به این نکته اشاره کرد که به دلیل اینکه کمپانی و شرکت‌های بزرگ دیگر حاضر نبودند به روزنامه‌های کاغذی آگهی بدهد و ترجیح می‌دادند روی تلویزیون که گوی سبقت را از روزنامه‌ها ربوده بود، سرمایه گذاری کنند، تعداد روزنامه‌نگاران دفتر مرکزی لس آنجلس تایمز در نیویورک از ۳۰ نفر به ۳ نفر تقلیل یافت.

وی همچنین با اشاره ظهور شبکه‌های اجتماعی و تحمیل خبر از طرف آنها، آنها را رقیبی جدی برای روزنامه‌های کاغذی و اساسا رسانه‌های سنتی عنوان کرد و گفت: طی یک ماه گذشته چندین خبر جنجالی از طریق شبکه های اجتماعی به رسانه ها تحمیل شد. شاید به این معنا من آخرین فردی باشم که به عنوان یک روزنامه نگار در یک روزنامه کاغذی آمریکایی کار می کنم. شبکه‌های اجتماعی به صورت زیر پوستی آنقدر نفوذ کرده‌اند که دیگر عرصه برای فعالیت روزنامه‌های کاغذی تنگ شده است.

مستقیم با اشاره به امکان ارسال و انتشار کامنت‌های کاربران اخبار در رسانه های آنلاین و بیان این نکته که ۱۰ سال قبل قابل تصور نبود مخاطب با کامنت گذاری به اخبار واکنش نشان دهد، این مساله را موجب شکل گیری تحولات جدیدی در نثر روزنامه نگاران آمریکایی دانست و گفت: امروزه دیگر حضور فیزیکی خبرنگار در زمان انجام عمل و رویداد لازم نیست؛ وقتی که تلویزیون را از اتاق عمل زنده پخش می‌کند و شما آن را می بینید.

خبرنگار لس آنجلس تایمز در ایران با اشاره به تفاوت نثر نوشتاری در مطالب این روزنامه با جراید ایران گفت:  روزنامه های آمریکایی معمولا از شیوه استقراء به جای قیاس در عرضه مطالبشان به مخاطب استفاده می‌کنند. ما در رسانه‌های آمریکایی برای جذب مخاطبان مان و جلب اعتماد آنها، بر تمایزها، تناقضات و همچنین ایجاد توازن و به کارگیری توصیف تاکید می کنیم.

وی افزود: در واقع مقالات خبری ما عمدا شبیه داستان‌های کوتاه نویسندگانی مانند همینگوی است همچنین در حال حاضر این مطالب عمدتا با تحلیل نویسندگان شان بسته می‌شود حال اینکه همین تحلیل‌ها و پایان‌بندی‌ها هم در حال انقراض است. ما دیگر مفهومی به نام افکار عمومی به معنای حقیقی نداریم و شاید برای اولین در تاریخ بشر باشد که هر آنچه شما اکنون درباره آن فکر می کنید، یکی دیگر به آن فکر کرده است.

به گفته مستقیم در چنین شرایطی تنها چیزی که می تواند ایجاد تمایز کند انتخاب زاویه نگاه به آن مساله و نحوه اندیشیدن درباره آن است.