«ترس از ۱۳» و رونمایی از مستند «بخشی» در بخش مسابقه ملی جشنواره‌ حقیقت از جمله خبرهای جشنواره‌ حقیقت است.

به گزارش مرور نیوز، فیلم مستند «ترس از ۱۳» تولید سال ۲۰۱۵ کشور انگلستان به کارگردانی «دیوید سینتون» که منتخب جشنواره مستند کپنهاگ CPH DOX است، در بخش «آینه‌ی یک جشنواره» دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به نمایش درمی‌آید.

به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در خلاصه موضوع این فیلم مستند ۹۶ دقیقه‌ای آمده است: «ترس از ۱۳ داستان زندگی «نیک یاریس» را بازگو می‌کند که به اتهام قتل محکوم شد و ۲۱ سال را در انتظار اعدام در ایالت پنسیلوانیای آمریکا گذراند! در این فیلم یاریس شرح زندگی خود در دوره‌ی نوجوانی، ماجرای قتل، دستگیری، انتظار مرگ و... را بیان می‌کند.»

دیوید سینتون نویسنده، روزنامه‌نگار، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده انگلیسی، فارغ‌التحصیل علوم طبیعی از کالج کمبریج است و از سال ۱۹۸۷ در زمینه‌ ساخت فیلم‌های مستند تلویزیونی فعالیت داشته است.

جشنواره مستند کپنهاگ CPH DOX که در سال ۲۰۰۳ میلادی در کشور دانمارک راه‌اندازی شده است، یکی از مهم‌ترین رویدادهای فیلم مستند در اروپا محسوب می‌شود که نیمه‌ اسفند هر سال در شهر کپنهاگ برگزار می‌شود.

جشنواره دهم سینماحقیقت در بخش «آینه‌ یک جشنواره»، پنج فیلم مستند جدید و برتر عرضه شده در CPH DOX را به این شرح به نمایش درمی‌آورد:

برادرها (آسلانگ هولم/ نروژ)؛ ترس از ۱۳ (دیوید سینگتون/ انگلستان)؛ دور از خانه (نیتش آنیان/ دانمارک)؛ در خانه در جهان (آندراس کوفوئد/ دانمارک)؛ نامه‌ها (پابلو چاواریا گوتییرز/ مکزیک).

بازگویی مصائب یکی از بخشی‌های ترکمن در سینماحقیقت

فیلم مستند «بخشی» ساخته رضا غلامی‌مطلق که درباره‌ مصائب یکی از هنرمندان موسیقی اصیل و سنتی ترکمن صحرا است، در بخش مسابقه ملی دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود. 

در خلاصه موضوع این فیلم مستند ۲۹ دقیقه‌ای آمده است: «انا مراد یکی از بخشی‌های ترکمن ساکن منطقه‌ی راز و جرگلان است. وی از زندگی گذشته‌اش و ناملایمت‌هایی که بر او و حرفه‌اش گذشته می‌گوید...»

«بخشی» یک اثر مستند شخصی است که پژوهشگر، تصویربردار، صدابردار، کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده این فیلم «رضا غلامی‌مطلق» است. وی متولد سال ۱۳۵۵ در بجنورد و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه اصفهان است.

اولین نمایش عمومی مستند کوتاه «بخشی» در بخش مسابقه ملی دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت خواهد بود.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۴ تا ۲۱ آذر ۱۳۹۵، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد کرد.