الحاجی دیوف درباره شرایط بازیکنان آفریقایی و زین الدین زیدان به صحبت پرداخت و احتمال درخشش زیدان با پیراهن تیم ملی فوتبال الجزایر را کم دانست.

به گزارش مرور نیوز، الحاجی دیوف که در جام جهانی 2002 درخشش خوبی از خود نشان داد و توانست بعد از این تورنمنت به تیم‌های اروپایی برود، درباره یک موضوع خاص به صحبت پرداخته است. او عضو تیمی بود که در دیدار افتتاحیه جام جهانی 2002 توانست شگفتی ساز شود و با نتیجه یک بر صفر فرانسه را شکست بدهد. 

الحاجی دیوف درباره حضور در فوتبال و سختی های یک بازیکن آفریقایی گفت: آفریقایی‌ها برای بهتر شدن موانع زیادی سر راه خود دارند. به همین خاطر خیلی از بازیکنانی که می‌توانستند ستاره شوند، خیلی زود محو شدند. این شرایط برای بازیکنی که در قاره اروپا به دنیا می آید نیز وجود دارد. او تنها به فوتبال و بهتر شدن فکر می کند و تلاش می کند بهتر شود اما گاهی وقت‌ها این اتفاق نمی‌افتد. 

دیوف در ادامه اظهار کرد: بین بازیکنان آفریقایی و اروپایی تبعیض آشکار وجود دارد. هر کس بخواهد این را منکر شود، دروغ گفته است. رسانه ها و کمپین های فوتبالی از بازیکنان آفریقایی حمایت نمی کنند. به همین خاطر خیلی از بازیکنان آفریقایی، ملیت خود را عوض می کنند و برای تیم های دیگر بازی می کنند تا بتوانند این موانع را از سر راه فوتبالی خودشان بردارند. مطمئن باشید اگر زین الدین زیدان ملیت خود را عوض نمی کرد و فرانسوی نمی شد، نمی توانست توپ طلا را کسب کند. حتی می توانیم بگوییم اگر این کار را نمی‌کرد، الان زیدان نبود. دو بار بهترین بازیکن آفریقا شدم ولی هیچوقت در فوتبالی که خارج از قاره آفریقا داشتم، به حق خودم نرسیدم. برای موفق شدن در فوتبال تنها استعداد مطرح نیست. اگر این طور باشد، بازیکنان آفریقایی هیچ فرقی با بازیکنان اروپایی ندارند.

دیوف بازیکن مغروری است و هیچ وقت در فوتبال فروتنی خود را نشان نداده است. همیشه به صراحت درباره موضوعات مختلف به صحبت می پردازد. او در ادامه گفت: روزنامه ها درخشش بازیکنان آفریقایی را پوشش نمی دهند و آن را بولد نمی کنند. الان یحیی توره بهترین بازیکن آفریقایی است و از خیلی از بازیکنان دیگر در اروپا بهتر است ولی به او بهایی داده نمی شود. او یکی از بهترین بازیکنان آفریقایی 10 سال اخیر است ولی اینکه او یک آفریقایی به شمار می‌رود، همیشه دست و پا گیر بوده است. خیلی از این بازیکنان اگر در برزیل به دنیا می آمدند نیز می توانند پله دوم باشند. بازیکنانی چون ژرژ وه‌آ و سامول اتوئو بازیکنانی از این دسته هستند. بازیکنانی که سیاه هستیم، 1000 مرتبه از بازیکنان اروپایی شرایط بدتری داریم و باید این همه موانع را جلو بزنیم تا با یک بازیکن معمولی در اروپا برابر باشیم. این به هیچ وجه عادلانه نیست. 

دیوف که در لیورپول هم‌تیمی استیون جرارد بود، با این بازیکن اختلاف نظر خورده بود و اغلب مشکل داشت. او در ادامه درباره جرارد گفت: وقتی به آنجا رسیدم به او نشان دادم هیچی نیست. از او پرسیدم که در چه رقابت بزرگی بازی کردی و مردم تو را از چه جایی به یاد می آورند؟ او که زین الدین زیدان نیست. البته به عنوان یک بازیکن به او احترام می‌گذارم؛ او بازیکن بزرگی بود اما شخصیت نداشت. برای من، او بازیکنی مثل بقیه بود و باید همین طور باقی می ماند. جرارد نباید اتفاقاتی که در رختکن می افتاد را به مربی گزارش می‌داد.