فوتبال در نوروز ۹۶ به اوج هیجان خود خواهد رسید زمانی که ایران باید برای صعود به جام جهانی با قطر و چین به رقابت پردازد.

به گزارش مرور نیوز، اوایل سال شمسی مرحله مقدماتی جام جهانی روسیه در قاره آسیا ادامه پیدا خواهد کرد که در مهمترین آنها ایران در سوم فروردین مهمان قطر و در هشتم فروردین میزبان چین خواهد بود.

*ایران صدرنشین به دنبال ممکن کردن ماموریت غیرممکن

کارلوس کی‌روش در مصاحبه با سایت فیفا ضمن تمجید از تیم‌ملی ایران اظهار داشت: تیم من روز به روز بهتر شده و حال به دنبال این هستیم تا با صعود به جام‌جهانی این ماموریت غیرممکن را ممکن کنیم.   

در گروه اول این مسابقات، ایران با 11 امتیاز صدرنشین گروه است و کره‌جنوبی و ازبکستان را با 10 و 9 امتیاز پشت سر خود می‌بیند. تیم‌های سوریه، قطر و چین نیز در رده‌های چهارم تا ششم با فاصله قرار گرفته‌اند. 

شانس تیم‌های ایران، کره و ازبک برای راه‌یابی مستقیم به جام‌جهانی بسیار زیاد بوده و این تیم‌ها سعی دارند که با کسب پیروزی در 5 مسابقه بعدی صعود خود را به «مسکو» قطعی کنند.

در حالی که ایران با قطر(مهمان) و چین(میزبان)، 2 تیم قعرنشین گروه بازی دارد کره‌جنوبی و ازبکستان بازی نسبتا سخت‌تری خواهند داشت.


ایران در ورزشگاه آزادی با گل سردار آزمون یک بر صفر کره‌جنوبی را شکست داد

کره‌جنوبی ابتدا در پکن مهمان شاگردان لیپی خواهد بود و پس از آن باید از سوریه پذیرایی کند. ازبک‌ها نیز پس از جدال با سوریه در کشوری جداگانه در خانه میزبان قطر خواهند بود.  
کره جنوبی توانست در خانه باخت مقابل ازبک را با برد تعویض کند

در کنار این تیم‌ها باید به درخشش تیم‌ملی سوریه اشاره کرد که کمتر کسی فکر می‌کرد که پس از 5 بازی در دور رفت بتواند مقام چهارم را از آن خود کند. آیمان حکیم مربی سوری‌ها در این خصوص گفت: اعتماد به نفس و هدف مشخصی با این بازیکنان بدست آوردیم که تاکنون به دلیل شرایط بسیار بد کشورمان از ما گرفته شده بود. 

اما در در قعر جدول این گروه شرایط قطر و چین اصلا خوب نیست. هر 2 تیم مربی تیمشان را تغییر داده و امیدوارند که در 5 بازی بعدی به مقام سوم گروه برسند. 
مارچلو لیپی(سرمربی چین) که با ایتالیا قهرمان جام جهانی 2006 شد اظهار داشت: ما به یک معجزه نیازمندیم!

باید دید «جورجه فوساتی»، مربی قطر و «مارچلو لیپی»، مربی چین آیا در ادامه مسیر موفق خواهند بود؟

*رقابت تنگاتنگ ژاپن، عربستان، استرالیا و امارات

در گروه دوم این رقابت، شرایط تیم‌ها بسیار حساس‌تر دنبال می‌شود. جایی که عربستان و ژاپن با 10 امتیاز به دلیل تفاضل گل در رتبه اول و دوم قرار گرفته‌اند. پس از آن نیز استرالیا و امارات با 9 امتیاز باز هم به دلیل تفاضل گل مقام سوم و چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.
ژاپن در خانه توانست 2 بر یک عربستان را شکست دهد

عراق و تایلند نیز تنها با 3 و 1 امتیاز در قعر گروه قرار گرفته و به نظر می‌رسد که امید خود را برای صعود به جام‌جهانی از دست داده‌اند. 

تنها برد عراق به برد 4 بر صفر مقابل تایلند باز می‌گردد و یک امتیاز تایلند نیز در بازی خانگی مقابل استرالیا بدست آمد.

با نگاه‌کردن به جدول مسابقات متوجه خواهیم شد که عربستان در ابتدای دور برگشت راه بسیار هموارتری دارد زیرا که این تیم باید در سوم و هشتم فروردین به مصاف تایلند(مهمان) و عراق (میزبان) خواهد رفت. تیم عربی که از سال 2002 به جام‌جهانی صعود نکرده هدف اصلی‌اش راه‌یابی در مسکو خواهد بود.
تساوی یک یک ژاپن مقابل استرالیا در ملبورن

اما کاملا بر خلاف این تیم، امارات بازی بسیار سختی مقابل ژاپن و استرالیا خواهد داشت. ابتدا در ابوظبی میزبان سامورایی‌ها خواهد بود و پس از آن باید سفر طولانی استرالیا داشته باشد.

بازی دیگر ژاپن و استرالیا نیز با تیم‌های قعرنشین گروه بازخواهد گشت. ژاپن در «سایتاما» میزبان تایلند خواهد بود و استرالیا در کشوری متفاوت با عراق بازی خواهد کرد. 

حساسیت در گروه دوم مسابقات بسیار موج می‌زند و بدون تردید پیروزی در این 2 بازی روحیه‌ای مضاعفی به تیم‌ها خواهد داد. 
درخشش احمد خلیل در پیروزی 2 بر یک امارات در خاک حریف

سهم قاره آسیا برای جام‌جهانی 4 تیم بوده که از هر گروه 2 تیم مستقیم صعود می‌کند. پس از آن تیم‌های سوم گروه نیز در اکتبر 2017 (مهر96) به مصاف هم خواهند رفت تا برنده با تیم چهارم قاره آمریکا (کونکاکاف) به رقابت پردازد. پیروز آن جدال یکی از 32 تیم جام‌جهانی روسیه خواهد بود.