دروازه‌بان ملی پوش ایران الگوی ورزشی خود را بوفون می‌داند و با وجود 35 سال سن هم‌چنان علاقه‌مند است فوتبال را ادامه دهد.

به گزارش مرور نیوز، مرحله نخست اردوی انتخابی تیم ملی بانوان از اول تا 5 بهمن‌ماه برگزار شد و مرحله دوم نیز از هشتم بهمن آغاز شده است. در این دور از اردو ملی‌پوشان خود را برای حضور در رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های زنان آسیا آماده می‌کنند که فروردین‌ماه برگزار می‌شود و ملی‌پوشان ایران با تیم‌های ویتنام، میانمار، سنگاپور و سوریه هم‌گروه هستند.

زمرد سلیمانی، دروازه‌بان حاضر در اردوهای تیم ملی که  در رقابت‌های لیگ برتر در 14 بازی خود تنها چهارگل خورده است و موفق به 11 کلینشیت شده معتقد است بانوان فوتبالیست ایرانی توانایی این را دارند در رقابت‌های آسیایی جز 8 تیم برتر قرار بگیرند و دیگر زمان کسب تجربه نیست و بانوان ایرانی برای کسب نتیجه خود را مهیای حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا می‌کنند. گفت‌وگوی سلیمانی با ایسنا به شرح زیر است:

 

*حضور باتجربه‌ها و جوان‌ها پیامد خوبی برای فوتبال بانوان دارد

"بعد از حدود دو سال اردوهای تیم ملی بزرگسالان برای حضور در رقابت‌های آسیایی تشکیل شده است. حضور جوان‌ها در کنار باتجربه‌ها یکی از نکات مثبت است، چرا که در گذشته در اردوها یا تنها جوان‌ها بودند یا تنها با تجربه‌ها؛ اما در حال حاضر شاهد حضور هر دو قشر سنی در اردوها هستیم و این پیامد خوبی را برای تیم ملی فوتبال بانوان به همراه خواهد داشت. یکی از دلایل حضور هر دو قشر سنی در اردوها داشتن لیگ پویا است که در سطح کیفی خوبی در حال برگزاری است و این باعث شده است بازیکنان از لحاظ بدنی در سطح خوبی باشند."


*بانوان ما فوتبال را خوب درک می‌کنند

"تیم ملی پشتوانه خوبی را در آینده خواهد داشت چرا که بانوان ایرانی فوتبال را بسیار خوب درک می‌کنند و بسیار علاقه‌مند هستند. هر سال شاهد حضور پدیده‌ها هستیم، در 15 سال حضور خود در فوتبال شاهد حضور بازیکنانی بوده‌ام که از زمانی که 9 ساله بوده تا حالا که 15 ساله است بسیار تغییر کرده است و این بسیار فوق‌العاده است. این‌ها همه نتیجه برنامه‌ریزی‌های فدراسیون فوتبال در بلند مدت است که ثمره آن را حالا می‌بینیم."


*الان زمان کسب تجربه نیست

"در حال حاضر زمان کسب تجربه برای تیم ملی فوتبال بزرگسالان بانوان نیست، زمان آن رسیده است که خود را ثابت کنیم و جز هشت تیم برتر آسیا قرار گیریم. تیم ملی ایران می‌تواند در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا صعود داشته باشیم. با تیم‌های میانمار، سوریه، ویتنام و سنگاپور هم گروه هستیم که سطح تیم ملی ایران از تیم‌های سوریه و سنگاپور بسیار فراتر است و اصلا قابل مقایسه نیست. با تیم‌های ویتنام و میانمار نیز در گذشته بازی داشته‌ایم."

 

*تا شروع رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا بازیکنان باید به هماهنگی دست یابند

"بازیکنان به دلیل این که در لیگ برتر بازی می‌کنند از لحاظ آمادگی جسمانی در سطح خوبی قرار دارند و این‌طور نیست که همانند گذشته زمانی که بازیکنان وارد اردوی تیم ملی می‌شوند زمان زیادی صرف بدنسازی شود. در دو ماه باقی مانده تا رقابت‌های آسایی با برگزاری اردوهای مستمر می‌توان ملی‌پوشان را به هماهنگی لازم رساند. در حال حاضر بازیکنان هم‌چون گذشته نیستند و بسیار آسان با یکدیگر هماهنگ می‌شوند چون فوتبال را درک می‌کنند."


*پاتریشیا بر ریزترین حرکات نیز دقت می‌کند

حضور پاریشیا، مدرس فیفا در تمرینات بسیار مهم است. او حتی بر روی ریزترین حرکات بازیکنان نیز دقت دارد و این به پیشرفت فوتبال ما، بازیکنان و کادر فنی  بسیار می‌تواند کمک کند." 


*هدف فدراسیون صعود تیم از گروه است

خدا را شکر شرایط و امکانات اردو با سال‌های گذشه بسیار تغییر کرده است و فدراسیون امکانات بسیار خوبی را در اختیار ما قرار می‌دهد و هر چه رو به جلوتر که می‌رویم دغدغه‌های فکری ما را بر طرف می‌کند چرا که هدف فدراسیون، کمیته‌ بانوان، کادر فنی و سرپرست این است که فکر بازیکنان را آزاد کنند که تنها به بازی فکر کنند. دیدی که در حال‌ حاضر فدراسیون دارد دید بسیار خوبی است و کسب نتیجه‌ برای آن بسیار مهم است. فدراسیون تنها به اعزام تیم فکر نمی‌کند و با هدف صعود از گروه خود، تیم را اعزام می‌کند. ما نیز تمام تلاش خود را می‌کنیم که جواب فدراسیون را با بالا آمدن از گروه خود دهیم تا امکانات بهتری را دریافت کنیم و فوتبال ما بیش‌تر در سطح آسیا در معرض دید قرار گیرد. چون من فکر می‌کنم ما چیزی از تیم‌هایی مانند ژاپن و کره کم نداریم. تیم ما اگر خوب تمرین کند و اردوهای مستمری را داشته باشد شک نکنید که نتیجه‌ خواهد گرفت."


*تیم ملی فوتبال بانوان پتانسیل تبدیل شدن به قدرت آسیا را دارد

"لیگ برتر از بازیکنان جوان و با انگیزه برخوردار است و این نشان دهنده این است که در آینده تیم ملی خوبی را خواهیم داشت. در گذشته کسی   بر روی تیم ملی فوتسال حساب باز نمی‌کرد ولی در حال حاضر به قدرت آسیا تبدیل شده است. تیم ملی فوتبال نیز پتانسیل این را دارد که به یکی از قدرت‌های آسیا تبدیل شود. دیدارهای تدارکاتی با تیم‌های شرق آسیا بسیار می‌تواند به تیم ملی کمک کند. ممکن است هشت تا گل بخوریم اما مهم نیست، مهم این است که فیلم بازی‌ها آنالیز شود تا نقاط ضعف برطرف شود تا در رویدادهای رسمی بتوانیم نتیجه بگیریم."

 

*تنها مشکل ما وجود حاشیه‌هاست

"تنها مشکل ما حاشیه است. خدا را شکر فدراسیون تمام تلاش خود را می‌کند که حواشی را کم کند. من نیز به همراه چند تن دیگر از بازیکنان تلاش می‌کنیم که تمام تمرکزمان را فقط روی تیم و بازی بگذاریم و به این فکر کنیم که بازی تیم 14 فروردین نیست و ما در همین لحظه بازی داریم و این قدر این را تکرار می‌کنیم که آویزه گوش من و سایر بازیکنان شود."

 

*متولد  سال 1359 هستم و خودم را با بوفون مقایسه می‌کنم

"الگوی ورزشی من در فوتبال بوفون است و زمانی که او را در دروازه میبینم انرژی می‌گیرم. با این که تنها از صفحه تلویزیون او را می‌توانم ببینم ولی باز هم به من انرژی می‌دهد. اختلاف سنی بوفون با دروازه‌بان شماره دو چیزی حدود 19 سال است یعنی زمانی که به دنیا اومده بوفون دروازه‌بان بوده است. وقتی بوفون دروازه‌بان است انگار که او 19 ساله است و من نیز می‌خواهم این روند را ادامه دهم و از این که فدراسیون، صوفی‌زاده، نایب رییس فدراسیون و کادرفنی به من اعتماد کرده‌اند و به اردو دعوت کردند تشکر می‌کنم، امیدوارم با تمرینات خوبی که در تیم باشگاهی و ملی دارم بتوانم پاسخ فدراسیون و کادر فنی را بدهم."

 

*زرین‌آباد ایلام دروازه‌بان خیز است

"در زرین آباد ایلام زندگی می‌کنم که چیزی حدود پنج هزار جمعیت دارد و تنها دلخوشی جوانان آن منطقه فوتبال است. سه رشته والیبال، تکواندو و فوتبال در مدارس وجود دارد اما همگی به فوتبال علاقه دارند. با امکانات صفر که حتی توپ و لباس ورزشی ندارند، مردم این منطقه در هر سه رده سنی تیم ملی بازیکن داشته و دارند. اگر من اسپانسر داشتم حتما یک تیم از زرین‌آباد را راهی رقابت‌های لیگ  می‌کردم چرا که حرف برای گفتن دارند. در حال حاضر نیز سه دروازه‌بان لیگ برتر از زرین‌آباد هستند و در واقع می‌توان گفت این منطقه دروازه‌بان خیز است."

زمرد سلیمانی در پایان از کادر فنی و صوفی‌زاده که فوتبال را به خوبی درک می‌کند تشکر کرد و از حمایت‌ها فدراسیون که روزهای خوبی را برای فوتبال بانوان رقم می‌زند تشکر کرد.