مدیرکل جهادکشاورزی مازندران گفت :مرکبات برای نخستین بار پس از شروع خرید تضمینی محصولات در سال 64، امسال در فهرست محصولات کشاورزی با خرید تضمینی قرار گرفت.

به گزارش مرورنیوز، دلاور حیدرپور افزود : هم اکنون 16 مرکز برای خرید تضمینی مرکبات در این استان سازماندهی شد.

وی اضافه کرد : براساس برنامه ریزی مراکز خرید قیمت مرکبات را به صورت تضمینی در سه قالب درجه یک، 2و سه از هشت هراز و 400 ریال تا هفت هزار و 300 ریال در هر کیلوگرم با پیش بینی افت سرما زدگی خریداری می کنند.

وی اظهارداشت : باغداران مازندران می توانند محصول مرکبات خود را برای فروش در بسته بندی 10 کیلویی به این مراکز تحویل دهند.

به گفته وی دولت برای خرید تضمینی مرکبات مازندران 200 میلیارد ریال اعتبار مصوب و در اختیار تعاون روستایی قرار داد.

مدیرکل جهادکشاورزی مازندران گفت که برف و برودت هوای بی سابقه آذرماه گذشته به بیش از 60 درصد از سردرختی محصولات مرکبات باغ های این استان خسارت زد.

وی ارزش ریالی خسارت های ناشی از برف و برودت هوا را به باغهای مرکبات افزون بر 9 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

حیدرپور اظهارداشت : قرارگیری مرکبات در فهرست محصولات کشاورزی با خرید تضمینی کمک کار خوبی برای باغداران به خصوص در فصل جاری است.

به گفته وی همچنین با همکاری سازمان تعاون روستایی استان مازندران مرکبات غیرقابل استفاده نیز از باغداران با قیمت هر کیلو گرم سه هزار و 500 ریال خریداری می شود.

وی اعتبار خرید این مرکبات از محل اعتبار بلاعوض 300 میلیارد ریالی مصوب هیات دولت برای کمک به باغداران خسارت دیده ناشی از برف اعلام کرد.

مدیرکل جهادکشاورزی مازندران تصویب تسهیلات 2 هزار میلیاردریالی با نرخ سود 10 درصد و استمهال تسهیلات سررسیدی باغداران را برای مدت یک سال از دیگر کمک های دولت یازدهم برای باغداران مازنی اعلام کرد.

وی اضافه کرد: همچنین دولت برای تسریع در پرداخت بیمه محصولات خسارت دیده باغداران از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز 200 میلیارد ریال اعتبار مصوب کرد که در اختیار این صندوق قرار گرفته است.

به گفته وی صندوق بیمه محصولات کشاورزی موظف شد تا در کمترین زمان با برآورد خسارت باغداران نسبت به پرداخت غرامت اقدام کند.

مدیرکل جهادکشاورزی مازندران گفت که برای خرید پرتقال یخ زده باغداران این استان 10 هزار تن حواله خرید برای کارخانجات آبمیوه گیری استان صادر شد.

حیدرپور افزود : تاکنون هفت هزار تن پرتقال یخ زده با نرخ سه هزار و 500 ریال از باغداران خریداری شد و تمام باغدارانی که حواله دار دارند نیز محصولشان از سوی واحدهای تولیدی خریداری می شود.

وی مهمترین مشکل برای تحویل پرتقال یخ زده را متوقف شدن خرید از سوی 2واحد فراوری اعلام کرده است.

به گفته وی در مازندران چهار کارخانه آبمیوه گیری فعال کار خرید پرتقال یخ زده باغداران استان را عملیاتی کردند.

مدیرکل جهادکشاورزی مازندران گفت که مناقصه برای خرید 40 هزار تن مرکبات شب عید برگزار شد و بزودی کار خرید میوه برای ذخیره سازی شب عید در این استان انجام می شود.

به گفته وی در مرحله اول 20 هزار تن با قیمت مصوب بیش از 12 هزار ریال در هر کیلوگرم خریداری و در سردخانه اجاره ای در تهران ذخیره سازی می شود.

وی اضافه کرد : در مجموع 40 هزار تن پرتقال از این استان برای تامین میوه شب عید شهروندان کشور خریداری می شود.

بارش برف و کاهش دمای بی سابقه 15 تا 17 درجه زیر صفر در مازندران در اوایل آذرماه مصادف به بار نشستن مرکبات 110هزار هکتار از باغات این محصول باعث از بین رفتن نیمی از سردرختی باغداران این خطه شمال کشور شد.