رئیس سازمان امور عشایری گفت: 50 درصد عشایر در کل کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند که امیدواریم بتوانیم تا آخر برنامه بیمه عشایر را به حدود 80 درصد برسانیم.

به گزارش مرور نیوز، کرم علی قندالی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس آخرین سرشماری عشایر، جمعیت عشایر کشور یک‌میلیون و 200 هزار نفر در قالب 213 هزار خانوار است.

وی با بیان اینکه به لحاظ شاخص جمعیتی 1.8 درصد جمعیت کشور را عشایر تشکیل می‌دهند افزود: نقش عشایر در اقتصاد فوق‌العاده برجسته است به‌طوری‌که حدود 25 درصد تولید مواد پروتئین به‌ویژه گوشت قرمز توسط عشایر با حجمی بالغ‌ بر 190 هزار تن در سال تولید می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایری کشور عنوان کرد: حدود 35 درصد صنایع‌دستی کشور را عشایر تولید می‌کنند و در حوزه‌های زراعی، باغی و سایر فعالیت‌ها نیز عشایر کشور نقش مؤثری دارند.

وی با اشاره به اینکه آخرین آمار و ارقام نشان می‌دهد که سالانه تولید جامعه عشایر در بخش‌های مختلف 5.7 میلیون تن است بیان کرد: هر چادر عشایری به‌عنوان یک کارگاه تولیدی و یک خواستگاه فرهنگی و پدافندی تعبیر می‌شود.

قندالی تصریح کرد: از نظر شاخص توسعه انسانی متأسفانه خیلی وضعیت مطلوب نیست به‌طوری‌که در شاخص‌های فرهنگی و بهداشتی وضعیت مناسبی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت 98 درصد مردم تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند ولی در حوزه بهداشت چالش‌هایی وجود دارد.

رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه در حوزه فرهنگی شاخص‌ها بسیار پایین و در حد پنج الی شش درصد است که چالشی جدی به شمار می‌رود گفت: در حوزه آموزش رسمی خوشبختانه افراد لازم التعلیم بالای 95 درصد از سواد برخوردار هستند ولی در مقاطع راهنمایی و متوسطه متأسفانه خیلی افت داریم.

وی اظهار داشت: در جلسه شورای عالی عشایر در سال 93 سه طرح ارتقا سطح سواد دانش و مهارت، طرح ویژه بهداشتی درمانی و طرح ویژه فرهنگی مذهبی مصوب و تمام طرح‌ها تکمیل شد، در شورای عالی عشایری که دی‌ماه امسال برگزار شد خوشبختانه همه طرح‌ها به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که انتظار می‌رود با اجرای این طرح‌ها بخشی از این چالش‌ها جبران شود.

قندالی افزود: خوشبختانه با نگرش خوبی که دولت نسبت به جامعه دارد به ویژه در حوزه کمک به مدیریت بحران در سال گذشته از محل اعتبارات 100 میلیارد تومان تسهیلات با سود چهار درصد با برگشت پنج‌ساله را داشتیم در همین راستا امسال دولت مصوبه‌ای داشت که بالغ‌بر 150 میلیارد تومان با همین فرمول خواهد داشت که بعد از طی فرآیند قانونی این مبلغ با تأکید بر اینکه بتوانیم تشکل‌ها را تقویت کنیم بین جامعه عشایری توزیع می‌شود.

وی عنوان کرد: از محل صندوق توسعه ملی و از محل بند ب ماده 52 طرح الحاق دو، طی دو سال گذشته حدود 150 میلیارد تومان توانستیم در طرح زنجیره‌ای هزینه کنیم و علاوه بر این در طرح یک و نیم میلیارد دلاری تقویمی دولت به مجلس نیز خوشبختانه بحث مناطق عشایری با اولویت مطرح شد.

رئیس سازمان امور عشایری کشور بیان کرد: امیدواریم بتوانیم از این محل نیز منابع خوبی با سود سه درصد برای توانمندسازی عشایر در حوزه‌های مختلف ازجمله اقتصاد دام و دام‌پروری، استفاده از ظرفیت گیاهان داروی، ظرفیت گردشگری و سایر زمینه‌ها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: 50 درصد عشایر در کل کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند که امیدواریم بتوانیم تا آخر برنامه بیمه عشایر را به حدود 80 درصد برسانیم.