مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: بر اساس اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان میزان بروز تب مالت در انسان در سال 95 کاهش محسوس 36 درصدی نسبت به سال 94 در سطح استان همدان داشته است.

به گزارش مرور نیوز، دکتر محمودرضا رسولی در جلسه هم‌اندیشی با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان که در سالن جلسات اداره‌کل دامپزشکی درباره بیماری تب مالت برگزار شد، اظهار کرد: بروسلوز یا تب مالت‌ یکی‌ از مهمترین‌ بیماری‌های‌ قابل انتقال از حیوان‌ به انسان محسوب‌ می‌شود و این‌ بیماری‌ با علائم سقط‌ جنین‌ در دام‌ و کاهش‌ تولیدات دامی باعث از دست‌ رفتن‌ ارزش‌ اقتصادی‌ دام‌های‌ مبتلا و همچنین‌ از طریق پخش عامل بیماری در محیط و فرآورده‌های دامی از قبیل شیر باعث ابتلای‌ انسان‌ به‌ بیماری‌ ‌تب مالت می‌شود.

وی افزود: دفع ترشحات آلوده رحمی باعث آلودگی محیط، مزارع و مراتع می‌شود که موجبات آلودگی سایر حیوانات و انسان را به وجود می‌آورد همچنین عامل بیماری از طریق شیر و محصولات لبنی همچون کره و پنیر یا محصولات گوشتی و حتی زخم و خراش پوست به انسان منتقل می‌شود.

رسولی عنوان کرد: این باکتری در محیط خاک و در دمای معمولی، 40 روز در مدفوع و کف اصطبل در دمای سرد تا 120 روز و در ترشحات رحمی تا 200 روز زنده می‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: بنا به اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان میزان بروز این بیماری در انسان در سال 95 کاهش محسوس 36 درصدی نسبت به سال 94 در سطح استان همدان داشته است.

این مقام مسئول گفت: پوشش خوب واکسیناسیون، تست و کشتار، راه‌اندازی پیش‌سرد کشتارگاه‌های دام و برخورد با متخلفان خرید و فروش دام از علل این کاهش محسوب می‌شود.

وی رعایت بهداشت عمومی، پاستوریزاسیون شیر و مواد لبنی و خودداری از مصرف گوشت خام دام آلوده را مهم برشمرد و افزود: آموزش دامداران و واکسیناسیون دام‌ها از مهمترین راه‌های پیشگیری از بروز بیماری محسوب می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز درباره مبارزه و پیشگیری با بیماری تب مالت در حیوانات که باعث کاهش چشمگیر بیماری در جامعه انسانی استان شده است، گفت: آمار ابتلای انسانی به بیماری تب مالت در استان رو به کاهش است و از 91 درصد هزار در سال 93 و 69 درصد هزار در سال 94 به 47 درصد هزار در سال 95 رسیده است.

دکتر جلال‌الدین امیری همکاری‌های بین‌بخشی و تعامل سازنده ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها با مراکز بهداشت را یکی دیگر از عوامل موثر کاهش این بیماری دانست.