معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی، گفت : گفتمان تاب آور اجتماعی افراد باید در جامعه گسترش یابد تا تحمل همدیگر در مقابله با مشکل ها تقویت شود.

به گزارش مرور نیوز محمد حسینی، روز سه شنبه در کار گروه تخصصی زنان و خانواده خراسان جنوبی، افزود: افرادی که در عرصه ای با شکست مواجه می شوند اگر آستانه تحمل آنها نسبت به مشکل های اجتماعی بالا باشد به وضعیت کنونی اکتفا نمی کنند و با تفکر به بازسازی روند زندگی شان می پردازند.
وی ادامه داد: اگر آمار طلاق در چهار سال اول زندگی بالاست، بدون شک برگرفته از آستانه تحمل پایین جوانان است که با کوچک ترین مشکل نمی توانند به خشم خود غلبه کنند در حالی که اسلام همواره بر صبر و کنترل خشم تاکید دارد.
حسینی، تصریح کرد: آنچه مسلم است، میزان تحمل افراد در جامعه اگر ارتقا پیدا نکند، نخواهیم توانست با چالش های اجتماعی مبارزه کنیم، تمام دستگاه ها و نهادها باید در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
به گفته وی آنچه تاکنون در جامعه از آن غفلت شد، این است که نگاهمان نسبت به مسایل پیرامون سخت افزاری است و برای رفع تکلیف عمل کرده ایم و در مباحثی از جمله اشتغال ، چون نگاه ها جدای از مباحث پیرامونی است اقدام ها مثمر نیست.
وی تاکید کرد: در مباحثی همچون ازدواج نباید در جایی مثبت و در جایی منفی عمل کنیم و به لحاظ رویکرد نباید طوری رفتار کنیم انگیزه ازدواج از جوانان سلب شود، بلکه باید با برنامه ریزی مدون و معین در این راستا گام برداریم.

عملیاتی شدن طرح ملی تاب آور اجتماعی در خراسان جنوبی
همچنین مجری طرح ملی تاب آور اجتماعی خراسان جنوبی، در کار گروه یاد شده با بیان اینکه این طرح از اواخر بهمن ماه 1395 در معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری مطرح شد، افزود: با عملیاتی شدن این طرح در مرحله اول آن 20 تسهیلگر در استان آموزش دیدند.
دکتر احمد خامسان، اضافه کرد: توانمند سازی زنان و خانواده ها در مقابل معضل و آسیب های اجتماعی مهم ترین هدف طرح تاب آور اجتماعی است، اگر بتوانیم افراد را در این زمینه مقاوم کنیم جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی گرفته خواهد شد.
به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، « سازگاری با موقعیت، انطباق و تغییر»، سه ظرفیت مهم مورد بررسی در این طرح است، باید در طرح تاب آور اجتماعی این سه عنصر در جامعه تقویت شود.
وی ادامه داد: در این طرح گرچه طبق دستورالعمل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری 20 تسهیلگر باید آموزش ببینند، اما بر اساس تدابیر اتخاذ شده در پایان این طرح 80 نفر تسهیلگر تاب آور اجتماعی خواهیم داشت و با توجه به اینکه این افراد در دستگاه های مختلف شاغل هستند خواهند توانست نسبت به جامعه هدف موثر باشند.
وی ادامه داد: در این طرح مهارت های زندگی افراد افزایش می یابد و به تبع آن افراد با مشکلات اجتماعی به خوبی مقابله خواهند کرد.
تقویت ورزش بانوان امری ضروری است
همچنین مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تقویت ورزش بانوان در جامعه امری ضروری است، عنوان کرد: بر اساس آمار از هر 48 زن یک نفر ورزش می کند، این عدد باعث پیدایش مشکل های جدی در بخش سلامت جامعه به ویژه در میان بانوان خواهد شد.
نفیسه نخعی، اظهار کرد: متاسفانه امروزه فقر حرکتی در بین بانوان باعث بروز بسیاری از بیماری ها و سرطان ها شده است که بر اساس این مهم تمام دستگاه های متولی باید این معضل را مورد توجه قرار دهند.
وی تصریح کرد: بر اساس قانون دستگاه های اجرایی هر هفته مدت چهار ساعت می توانند به ورزش کارمندان به خصوص بانوان بپردازند که هم اکنون سازمان جهاد کشاورزی استان برای تقویت روحیه و سلامت کارمندانش به این امر پرداخته است.
وی در ادامه از مدیران دستگاه ها و نهادها خواست با تقویت ورزش در جامعه و فرهنگسازی دقیق آن، به تشویق و ترغیب کارمندان به ورزش، با توجه به اهمیت سلامت افراد در جامعه بپردازند.
طرح تاب آوری اجتماعی بر اساس ماده ٢٣٠ قانون برنامه پنجم توسعه ذیل برنامه سلامت بر مبنای اطلس زنان و خانواده در حال اجراست.
این طرح در قالب کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که در مرحله اول، جمعی از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در باره مفاهیم و روش‌های ارتقای تاب آوری آموزش می‌بینند و سپس این آموزش‌ها با شیوه‌های مختلف از جمله بروشورهای آموزشی و کلیپ‌های آموزشی در جامعه گستره بیشتری پیدا می‌کند.