شیراز - ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه افق های جدید در سرمایه گذاری و رونق تولید محصولات دارویی و لوازم آرایشی در استان فارس گشوده شده گفت : با اختصاص 300 هکتار زمین در مناطق شمال غرب استان فارس مقدمات ساخت شهر دارویی کلید خورده است .

به گزارش مرور نیوز دکتر محمد هادی ایمانیه اظهار داشت: شهر دارویی با همکاری استانداری فارس، اداره کل منابع طبیعی،سازمان جهاد کشاورزی و دیگر نهادها و سازمان های مسئول در محدوده ای به وسعت 300 هکتار در منطقه بیضای سپیدان احداث می شود و می تواند پذیرای میلیاردها ریال سرمایه گذاری داخلی و خارجی باشد .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت : شهر دارویی استان فارس با تولید و فراوری انواع داروها و لوازم بهداشتی و آرایشی آغاز به کار می کند و با احداث کارخانه های تولید و فراوری این محصولات گام مهمی برای نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال به شمار می آید .
وی با بیان اینکه از جمله اهداف احداث شهر دارویی در شمال غرب استان فارس کنترل قاچاق وجلوگیری از ورود بی رویه لوازم آرایشی و داروهای غیر مجاز است گفت : هدف ما جلوگیری و کاهش عوارض جبران ناپذیر مصرف لوازم آرایشی تقلبی، فاسد و قاچاق است که مردم نیز می توانند به عنوان ناظر و همکار به ما کمک کنند.
ایمانیه گفت:‌حضور شرکت های سرمایه گذاری مجاز و معتبر در شهر دارویی استان فارس زمینه را برای تولید و عرضه قانونمند این محصولات هموار و دست واسطه ها و سوداگران در قاچاق این محصولات را کوتاه خواهد کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:فرآورده های آرایشی و بهداشتی خارجی که برچسب اصالت وزارت بهداشت نداشته باشند قاچاق محسوب می شوند و تهدیدکننده سلامت مردم هستند و می توانند منجربه عوارض جانبی شدید شوند.
ایمانیه ادامه داد: اختلالات شدید کبدی، کلیوی و ابتلا به بیماری های سخت درمان ازعوارض جبران ناپذیر مصرف لوازم آرایشی تقلبی به خصوص در درازمدت است، بروز حساسیت های شدید و مشکلات پوستی از دیگر مسایلی است که باید جدی گرفته شود و نسبت به خرید لوازم آرایشی و بهداشتی باید بیش از این حساس بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه با راه اندازی شهر دارویی و لوازم بهداشتی و آرایشی در استان فارس دست واسطه ها و دلالان در تولید و عرضه این محصولات کوتاه می شود گفت : مردم در صورت امکان باید از لوازم آرایشی داخلی استفاده کنند و اقلام خارجی نیز حتما باید دارای برچسب اصالت و سلامت وزارت بهداشت باشد، خرید این نوع اقلام از دستفروش ها و کنار خیابان نیز می تواند مشکلات شدید پوستی به همراه داشته باشد و سلامت افراد را به خطر بیندازد.
وی با بیان اینکه برخی از مواد آرایشی تقلبی و بدون اصالت علاوه بر نامرغوبی حاوی فلزات سنگین مانند سرب و حتی جیوه است و باید از مصرف آنها خودداری کرد، گفت : با ایجاد شهر دارویی توجه به محل خرید این اقلام، کیفیت، نحوه بسته بندی و قیمت فرآورده اهمیت بیشتری پیدا می کند و مردم با تامل و دقت نظر بیشتری این اقلام را خرید می کنند .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با تاکید بر تولید اقلام دارویی مورد نیاز جامعه در شهر دارویی استان فارس گفت: فعالیت مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه شیراز، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات داروسازی سنتی، طب سنتی و سلامتکده ها می تواند در شهر دارویی متمرکز شود، در شهر دارویی استان فارس به سمتی می رویم که پزشکی و مصرف دارو مبتنی بر شواهد باشد.
ایمانیه همچنین گفت :فارس ‌برای تولید گیاهان دارویی مستعد است و بیش از 100گونه از گیاهان دارویی در فارس رشد می‌کند که می‌توان با تقویت شرکت‌های دانش بنیان و توجه بیشتر دراین مقوله به تقویت و توسعه فرایند تولیدات داروهای گیاهی مبادرت ورزید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی، با اشاره به وجود آزمایشگاه های خوب و با کیفیت در زمینه تولید محصولات دارویی ادامه داد: در شهر دارویی با توسعه تحقیقات علمی بسیاری از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، بر اساس تایید آزمایشگاه ها، قابل استفاده می شود، در دنیای غرب بسیار بیشتر از ما به گیاهان دارویی و داروهای گیاهی توجه کرده اند، در بسیاری از کشورها مانند آلمان، چین، ژاپن و هند، بسیاری از این داروها استفاده می شود و در کتاب های آنها صدها و هزاران دارو اشاره شده است و زیر پوشش بیمه ها قرار دارند.
ایمانیه گفت:مراکز تحقیقاتی دانشگاه به شکل یک بسیج پژوهشی گیاهان دارویی را امتحان، آزمایش وآنالیزمی کنند هر چه در این زمینه سرعت کار را افزایش دهیم، به سود سلامت مردم است.
وی همچنین بااشاره به هزینه های حوزه داروهای گیاهی و گیاهان دارویی بیان کرد: 97درصد داروها در ایران تولید می شود اما ارزی که برای سه درصد داروهای وارداتی هزینه می شود، برابر با ارزی است که برای مواد اولیه داروهای تولید داخل، هزینه می کنیم که این یک فاجعه است.