به گفته دو مقام آمریکایی مطلع، ایالات متحده در حال آماده‌سازی بیش از ۲ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین است که انتظار می‌رود برای اولین بار شامل راکت‌های دوربرد و همچنین مهمات و سلاح‌های دیگر باشد.

به گزارش مرور نیوز، این مقام‌ها به خبرگزاری رویترز گفتند، انتظار می‌رود این کمک‌ها طی روزهای آتی اعلام شود. همچنین انتظار می‌رود که این کمک‌ها شامل تجهیزات پشتیبانی برای سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت، مهمات هدایت‌شونده دقیق و سلاح‌های ضد تانک جاولین باشد.

یکی از مقامات گفت که بخشی از این بسته که انتظار می‌رود ۱.۷۲۵ میلیارد دلار باشد، از صندوقی به نام ابتکار کمک امنیتی اوکراین (USAI) تامین می‌شود که به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد تا تسلیحات را از صنایع دریافت کند نه از ذخایر تسلیحاتی ایالات متحده.

بودجه ابتکار کمک امنیتی اوکراین صرف خرید تسلیحات جدید از جمله «بمب با قطر کوچک پرتاب شده از زمین (GLSDB) ساخته شده توسط شرکت بوئینگ (BA.N) که برد آن ۹۴ مایل (۱۵۰ کیلومتر) است، اختصاص می‌یابد. ایالات متحده درخواست اوکراین برای موشک ATACMS با برد ۱۸۵ مایل (۲۹۷ کیلومتر) را رد کرده است.

برد دوربردتر سرشی GLSDB می‌تواند به اوکراین اجازه دهد تا اهدافی را که دور از دسترس بوده‌اند، مورد اصابت قرار دهد و به او کمک کند تا با ایجاد اختلال در پشت خطوط روسیه، به ضدحمله خود ادامه دهد. رویترز برای اولین بار در ماه نوامبر از پیشنهاد بوئینگ برای ارسال GLSDB برای اوکراین خبر داد. در آن زمان انتظار می‌رفت GLSDB تا بهار در اوکراین باشد.

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، ایالات متحده تقریباً ۲۷.۲ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین ارسال کرده است. روسیه این حمله را "عملیات ویژه" می‌خواند.

 

تیم نظارتی آمریکا در کی‌یف

در همین حال سه مقام ارشد ایالات متحده، طرح نظارت بر نظامیان و کمک اقتصادی آمریکا به اوکراین را به اجرا درآورده و در سفری مشترک برای اجرای وظایف و تحقیقاتشان به کی‌یف سفر داشتند.

این مقام‌ها از دفتر بازرس کل وزارت دفاع، امور خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و دیگر مقام‌های ارشد دیدار داشتند که این بخشی از تلاش‌های نظارتی آنها روی میلیاردها دلار کمک آمریکا بود. آنها همچنین به لهستان و آلمان سفر کردند.