وزرای دفاع سئول و واشنگتن در گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم استقرار سیستم ضد موشکی آمریکا در خاک کره‌ جنوبی تاکید کردند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، سال گذشته میلادی این دو متحد بر استقرار سیستم ضد موشکی تاد در خاک کره شمالی برای مقابله با تهدیدات احتمالی موشکی و هسته‌ای پیونگ یانگ توافق کردند.

براساس اعلام سئول، جیمز ماتیس، وزیر دفاع جدید آمریکا و هان مین - کو، وزیر دفاع کره جنوبی در تماس تلفنی بر استقرار این سیستم ضد موشکی در طول سال جاری میلادی تاکید کردند.

این تماس تلفنی در حالی انجام گرفت که قرار است جیمز ماتیس در روزهای آینده به آسیا سفر کند. پس از بر سر کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نگرانی‌هایی درباره رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به آسیا از سوی متحدانش یعنی کره‌ جنوبی و ژاپن ایجاد شده است.

ترامپ در دوران کمپین انتخاباتی‌اش تهدید کرده بود اگر کره‌ جنوبی و ژاپن گامی در راستای افزایش حمایت مالی برندارند، نیروهای آمریکایی را از هر دو کشور خارج می‌کند.

ماتیس و هان در این تماس تلفنی نگرانی عمیق خود را از افزایش تهدیدات از سوی کره شمالی اعلام کرده و توافق کردند که استقرار سیستم ضد موشکی تاد در خاک کره‌ جنوبی یک "ضرورت" است.

همچنین وزرای دفاع دو کشور هشدار دادند که ممکن است کره شمالی اقدامات تحریک آمیز نظامی علیه سئول و واشنگتن انجام دهد.

این گفت‌وگوی تلفنی در حالی انجام گرفت که به تازگی رهبران کره‌ جنوبی و آمریکا در تماس تلفنی بر تقویت ظرفیت‌های مشترک نظامی میان دو کشور توافق کردند اما کاخ سفید در بیانیه رسمی خود اشاره‌ای به استقرار سیستم ضد موشکی تاد نکرد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اوایل ماه ژانویه اعلام کرد که این کشور آخرین مراحل توسعه موشک بالستیک بین قاره‌ای را پشت سر می‌گذارد.

جیمز ماتیس، در اولین سفر خود به عنوان وزیر دفاع آمریکا به قاره آسیا در نظر دارد در سفری دو روزه به کره‌ جنوبی برود و پس از آن به ژاپن سفر کند.

انتظار می‌رود وی هم با همتای کره‌ جنوبی‌اش و هم با رئیس‌جمهور موقت این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.