یک مقام امنیتی سوریه گفت: ارتش سوریه طی توافقی با گروه‌های مسلح در الحوله در حال پاکسازی این منطقه است و طی 2 روز گذشته علاوه بر خروج ده‌ها غیرنظامی، 50 فرد مسلح سلاح خود را تحویل داده و وضعیت خود را تسویه کردند.

به گزارش مرور نیوز، یک منبع امنیتی سوریه اظهار داشت: در چارچوب توافق بین ارتش سوریه با افراد مسلح منطقه الحوله در حومه شمال غربی حمص 30 غیرنظامی از این منطقه و به طور مشخص 2 روستای تل دو و الذهب و عقرب خارج و به نزدیکان خود در حمص و حومه آن ملحق شدند.

این منبع افزود: بر اساس این توافق قرار است به غیرنظامیان و بخصوص افراد بیمار و کارکنان دولت سوریه و همچنین افراد مسلحی که وضعیت خود را تسویه و سلاح های خود را به طرف های ذیربط تحویل بدهند اجازه خروج از الحوله داده شود.

وی افزود: به همین منظور یک گذرگاه انسانی در مسیر روستای السمعلیل از سوی دولت سوریه برای پاکسازی الحوله ایجاد شده و خودورهای اورژانس هلال احمر سوریه و همچنین نظامیان ارتش سوریه برای تامین امنیت در این گذرگاه مستقر هستند.

منبع امنیتی سوریه افزود: از این گذرگاه همچنین وسایل نقلیه برای رساندن شهروندانی که مایل به ورود به روستاهای محاصره شده توسط گروه های مسطح و دیدار با خانواده هایشان هستند مهیا است .

وی افزود: این توافق منعقد شده بین نمایندگان گروه های مسلح در الحوله با طرف های امنیتی سوریه برای یک ماه دوام دارد که از ششم ماه جاری میلادی آغاز و تا ششم ماه آتی ادامه دارد و هنوز حرفی از تمدید آن زده نشده است.

منبع سوری گفت: بر اساس پانزدهمین فرمان عفو ریاست جمهوری سوریه در سال 2016 افراد مسلحی که در الحوله یا آنهایی که به هر دلیلی از دست عدالت متواری بودند می تواند با تسلیم خود و سلاحشان به دستگاه قضایی ذیربط از عفو ریاست جمهوری بهره مند شوند.

این منبع تاکید کرد: طی روزهای شنبه و یکشنبه گذشته بیش از پنجاه فرد مسلح در الحوله سلاح خود را تحویل داده و وضعیت خود را تسویه کردند علاوه بر اینکه ده ها غیرنظامی هم از بیم حملات تروریست هایی که وضعیت خود را تسویه نکردند با عبور از گذرگاه السمعلیل از الحوله گریختند.

وی افزود: برخی گروه های مسلح در حومه غربی حمص با شلیک راکت و خمپاره به مواضع ارتش در شهرک های مریمین، الشنیه، برج قاعی در همجواری الحوله به دنبال نقض آتش بس و فروپاشی آن هستند اما ارتش ضمن پاسخ به منابع شلیک آتش، جریان توافق آتش بس را محفوظ نگاه داشته است.

به گزارش مرور نیوز، در منطقه الحوله گروه های تروریستی شهروندان را محاصره کرده و آنها را سپر انسانی خود کرده اند علاوه بر اینکه دارایی و آذوقه آنها را مصادره می کنند.