رئیس‎جمهور افغانستان با اشاره به روند مذاکرات صلح در حاشیه «کنفرانس امنیتی مونیخ» گفت: دولت افغانستان دروازه‌های گفت‌وگوهای صلح را باز گذاشته است.

به گزارش مرور نیوز، «محمداشرف غنی» رئیس‎جمهوری اسلامی افغانستان در سفر به آلمان و در حاشیه «کنفرانس امنیتی مونیخ» با برخی سران و مقامات عالی رتبه کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس به طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

اشرف غنی: دولت افغانستان دروازه‌ مذاکرات صلح را باز گذاشته است

«محمد اشرف غنی» رئیس‎جمهور افغانستان و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در مورد همکاری‎های 2 کشور در بخش‎های مختلف، گسترش روابط میان افغانستان و آلمان و مسایل منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار اشرف غنی از همکاری‎های آلمان در بخش‎های مختلف با افغانستان تشکر کرد و 2 طرف بر ادامه همکاری‌ها تأکید کردند.

اشرف غنی: دولت افغانستان دروازه‌ مذاکرات صلح را باز گذاشته است

«محمد اشرف غنی» رئیس‎جمهور افغانستان در دیدار با «الهام حیدرعلی‌اف» رئیس‎جمهوری آذربایجان، روی موضوعات مختلف به خصوص همکاری‌های امنیتی و اقتصادی، سرمایه‌گذاری در بخش‌های سمنت، نساجی و ساخت سد‌ها صحبت کردند.

در این دیدار روسای جمهور 2 کشور موافقت کردند که افغانستان شامل تعرفه‌های گمرگی شود تا در بخش حمل و نقل و صادرات کالاها با قیمت مشابه با کشورهای دیگر مانند آذربایجان، کرواسی و ترکیه از آن استفاده نماید.

هر 2 طرف در مورد همکاری‎های مشترک افغانستان و آذربایجان در عرصه‎های مختلف صحبت و بر تحکیم روابط بین 2 کشور تأکید ورزیدند.

«محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان همچنین در دیدار با «جورجی کویریکاشویلی» نخست وزیر گرجستان درباره موضوعات مختلف به ویژه تجارت و حمل و نقل بحث و تبادل نظر و برگسترش همکاری‎ها میان 2 کشور تأکید کرد.

در این دیدار، رئیس‎جمهور افغانستان گفت: افغانستان و گرجستان جزو راه لاجورد است و باید در استفاده از این مسیر سرعت بخشیده شود.

وی افزود: راه آهن افغانستان از غرب این کشور بسوی ترکمنستان به زودی به بهره برداری خواهد رسید که زمینه استفاده بهتر از راه لاجورد را فراهم خواهد ساخت.

«محمد اشرف غنی» رئیس‏ جمهور افغانستان همچنین با «کولیندا گرابار کیتارووک» رئیس‌جمهور کرواسی نیز دیدار کرد.

سران 2 کشور روی ادامه همکاری‎ها در بخش‎های گوناگون به خصوص توسعه بخش خصوصی صحبت و گفت‌وگو کردند.

رئیس جمهور کرواسی از ادامه کمک و همکاری‎های کشورش به ویژه از طریق نیروهای مأموریت حمایت قاطع با افغانستان اطمینان داده و درعرصه آموزش کودکان بی‎سرپرست نیز وعده همکاری سپرد.

وی از رئیس جمهور افغانستان دعوت کرد که در فرصت مناسب به کرواسی سفر نماید.

در مقابل رئیس‎جمهور افغانستان ضمن تشکر از دعوت رئیس‎جمهور کرواسی گفت: در یک فرصت مناسب از آن کشور دیدن خواهد کرد.

«محمد اشرف غنی» رئیس‎جمهور افغانستان با «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا دیدار کرد.

2 طرف پیرامون مسایل مختلف به خصوص، تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و مبارزه با تروریسم و مسایل منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

«محمد اشرف غنی» رئیس‎جمهور افغانستان در اقامتگاهش با «مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس دیدار و 2 طرف در خصوص همکاری‌های 2 کشور و موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند.

اشرف غنی: دولت افغانستان دروازه‌ مذاکرات صلح را باز گذاشته است

«محمداشرف غنی» رییس جمهور افغانستان با «ارنا سولبرگ» نخست وزیر نروژ نیز دیدار و هر 2جانب روی امنیت، صلح و ثبات و مسایل مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند.

سولبرگ ضمن قدردانی از کارکردهای دولت افغانستان گفت: از اینکه افغانستان در یک مسیر خوب در حرکت است، خرسندم.

رئیس‎جمهور افغانستان از همکاری‎های توسعه نروژ با افغانستان قدردانی کرد و گفت: آن کشور در بخش مهار آب‌ها، ایجاد سدها، تولید برق و آموزش‌های حرفه‌ای دارای تجارب ارزنده می‎باشد.

وی از نخست وزیر نروژ خواست که در این زمینه‎ها تجارب آن کشور را با افغانستان شریک سازد.

نخست وزیر نروژ، از کمک و همکاری‎های کشورش با افغانستان در عرصه‌های مختلف به خصوص در زمینه اقتصادی اطمینان داد و گفت: آماده هستیم در بخش توانمندسازی اقتصادی زنان همکاری نمائیم.

رئیس‎جمهور افغانستان با اشاره به روند مذاکرات صلح گفت، دولت افغانستان دروازه‌های گفت‌گوهای صلح را باز گذاشته که با استفاده از آن، حزب اسلامی از طریق انجام مذاکرات بین‎الافغانستانی به این روند پیوست، اما طالبان تا هنوز از این فرصت استفاده نکرده است.

رئیس‎جمهور افغانستان افزود: دولت افغانستان با گروه‎های تروریستی که دست به کشتار مردم می‎زنند، مذاکره نمی‎کند.

وی افزود: باوجود این‎که افغانستان طرفدار تأمین صلح و ثبات می‎باشد، اما عواملی هنوز هستند که صلح را در منطقه به نفع خود نمی‌بینند.

نخست وزیر نروژ بر مبارزه با تروریسم تأکید و گفت: گروه‌های تروریستی به خصوص داعش در افغانستان انجام فعالیت‌های تروریستی است که هر روز به ناامنی دراین کشور می‎افزاید.

در این دیدار که وزیر دفاع آن کشور نیز حضور داشت، از روحیه قوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به ویژه نیروهای خاص به نیکی یاد کرده گفت، در اکثر موارد نیروهای نروژ در افغانستان از این نیروها می‎آموزند و 2 جانب بر گسترش همکاری‌ها نیز تأکید ورزیدند.

اشرف غنی: دولت افغانستان دروازه‌ مذاکرات صلح را باز گذاشته است

«محمد اشرف غنی» رئیس‎جمهوری اسلامی افغانستان با «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اقامتگاهش دیدار و گفت‌وگو کرد.

هر2 طرف در خصوص مسایل مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند و بر همکاری‎های بیشتر در عرصه‎های مختلف بین افغانستان و عربستان سعودی تأکید کردند.

«محمد اشرف غنی» رئیس‎جمهور افغانستان در اقامتگاهش با «میدلین البرایت» وزیر خارجه اسبق آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

2 طرف درمورد جذب سرمایه‎گذاری‎ها به ویژه روی استخراج و تولید معادن افغانستان و نیز جستجو راه‎های همکاری و توسعه که بتواند اشتغال طولانی مدت و سرمایه‎گذاری موثر را ایجاد نماید، صحبت کردند.

«محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در دیدار با بیل گیتس رئیس کمپانی مایکروسافت در خصوص کمک برای ریشه کن کردن فلج اطفال و نیز پیرامون استفاده از تکنولوژی مدرن برای انتخابات افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.