«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «قربانقلی بردی‌ محمداف » رئیس جمهور ترکمنستان‌ شب گذشته در کاخ «کوک سرای» در شهر تاشکند دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش مرور نیوز، رؤسای جمهور ازبکستان و ترکمنستان‌ در شهر تاشکند دیدار و 16 سند همکاری در زمینه های مختلف از جمله، اقتصادی، سیاسی و امنیتی امضا کردند.

در این دیدار طرفین 16 سند همکاری در زمینه های مختلف از جمله در مورد همکاری‌های بین منطقه‌ای، معالجه کودکان در منطقه گردشگری ملی «آوازه»، عبور افراد ارائه دهنده خدمات تأسیساتی از مرز و یادداشت تفاهم در مورد ترانزیت شوره آمونیاک، همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل برای سال‌های 2018 و 2020 میلادی، همکاری در زمینه علمی و فنی برای سال‌های 2019 و 2021 ، قراردادی در مورد قرنطینه نباتات، قراردادی در زمینه ایجاد اتاق‌های بازرگانی، یادداشت تفاهم در زمینه ورزش، برنامه همکاری‌ها بین وزارتخانه‌های امور خارجه ازبکستان و ترکمنستان برای سال 2019 میلادی امضا کردند.

روسای جمهور ازبکستان و ترکمنستان در ادامه پروتکلی نیز در مورد تأیید برنامه همکاری‌ها بین سازمان‌های استاندارد 2 کشور، قراردادی در مورد ایجاد شورای بازرگانی بین اتاق‌های بازرگانی و صنایع، یادداشت تفاهمی بین فدراسیون‌های اتحادیه صنفی، یادداشت تفاهم بین کمیته زنان 2 کشور، یادداشت تفاهم بین انستیتوی مطالعات استراتژی و بین مناطق ریاست جمهوری ازبکستان و انستیتوی توسعه استراتژی ترکمنستان و یادداشت تفاهم بین سازمان‌های جوانان ازبکستان و ترکمنستان نیز به امضا رساندند.

در چارچوب این سفر همچنین 15 سند دیگر بین مؤسسات آموزشی و در زمینه اطلاع رسانی و ارتباطات به امضا خواهد رسید.

میرضیایف پس از امضای این اسناد در جمع رسانه‌های گروهی داخلی و خارجی گفت: سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ازبکستان یک سفر تاریخی است و ما در این سفر چگونگی افزایش همکاری در زمینه های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: مسئله حل و فصل نشده‌ای بین 2 کشور باقی نمانده و در تمام زمینه‌ها و ابعاد مختلف به توافق رسیدیم، ما همه این کارها را برای رفاه مردم و آینده کودکان انجام می‌دهیم.

رئیس جمهور ازبکستان خاطرنشان کرد: ما در دیدارهای خود به گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی 2 کشور توجه خاصی داشتیم.

وی ادامه داد: طی 3 ماه نخست سال جاری میلادی مبادلات بازرگانی ازبکستان و ترکمنستان 55 درصد افزایش یافته و توافقات به دست آمده در دیدارهای گذشته امروز نتایج خود را نشان می‌دهد.

میرضیایف اظهار داشت: ما در این دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان مسائل امنیتی به خصوص اوضاع افغانستان، مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، جرایم فراملی، رودخانه‌های فراملی، مسائل آب را بررسی کردیم و به توافق رسیدیم که 2 کشور در زمینه‌های یاد شده همکاری نزدیکی داشته باشند.

بردی محمداف نیز در این نشست گفت: ازبکستان و ترکمنستان کشورهای صلح دوستی هستند و در روابط دوجانبه و در چهارچوب‌های بین المللی از یکدیگر حمایت می‌کنند.

رئیس جمهور ترکمنستان‌ افزود: ما با رئیس جمهور ازبکستان چگونگی و چشم انداز روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و بین المللی را مورد بررسی قرار دادیم.