حضور داوران خراسان رضوی در مسابقات بین المللی جام فردوسی که بدون اشتباه در حال قضاوت هستند سطح کیفیت داوری ها را بالا برده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی مرور نیوز از مشهد، پدرام اولیایی زاده داور بین المللی خراسانی  27 ساله  که این روزها در مسابقات شطرنج جام فردوسی با حضور 20 کشور دنیا در حال قضاوت می باشد،از سن 12 سالگی شطرنج رو به صورت حرفه ای شروع کرده و از سن 21 سالگی از سطح پایه درجه 3 وارد حیطه داوری شده است، پدرام پس از گذراندن دوره های مختلف داوری و با کسب رتبه های عالی توانسته به درجه داوری بین المللی دست پیدا کند.

اولیائی زاده در خصوص کیفیت مسابقات بین المللی جام فردوسی که در شهر مشهد درحال برگزاری است گفت:خوشبختانه با تدابیر خوب هیئت شطرنج استان سطح کیفی مسابقات از همه دروه های گذشته بالاتر بوده است وحضور کشورهای صاحب سبک شطرنج در این مسابقات گرمایی خاصی به مسابقات بخشیده است و این حضور باعث ارتقاء سطح شطرنج استان وکشور خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت داوری های جام بین المللی فردوسی تاکید کرد: خداروشکرتا این لحظه درقضاوت های داوری با توجه به حضور داوران بومی خراسانی مشکلی نداشتیم و مسابقات در صحت و سلامت کامل در حال برگزاری می باشد،که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. 

داور بین المللی خراسانی با اشاره به احتمال اشتباه در قضاوت شطرنج عنوان کرد:در همه رشته های ورزشی احتمال خطای داوران وجود دارد ولی در شطرنج اگر داوری اشتباهی کند سرداور مسابقات آن را پوشش می دهد و بعد اگر مشکل مرتفع نشود هیئت داوران مشکل را بررسی می کند.

وی افزود: بیشترین خطاهای داوری جام فردوسی متعلق به شطرنج بازان خردسال می باشد که به اشتباه دست به مهره می شوند، در مجموع قضاوت در شطرنج سخت می باشد وهر20  میز شطرنج یک داور وجود دارد که باید با توجه به تعدد میزها داوران از شمع پلیسی خوبی برخوردار باشند.

اولیائی زاده در خصوص سطح داوری خراسان رضوی خاطرنشان کرد:با توجه به برگزاری کلاس های آموزشی که در دوره های مختلف هیئت خراسان رضوی برگزار کرده است سطح داوری استان رشد قابل توجه داشته و در حال حاضر جایگاه خوبی در کشور وحتی دنیا بدست آورده است.

وی در خصوص پرداختی ها به داوران شطرنج گفت:حق الزحمه ها طبق نرخ نامه های که وجود دارد پرداخت می شود ولی نسبت به رشته های ورزشی دیگر رقم های پرداختی قابل مقایسه نیست،بیشتر حضور افراد در این رشته به دلیل علاقه شخصی می باشد ولی باید نگاه به داوری حرفه ای تر شود.