رئیس جمهور گفت: تقدیم به موقع لایحه بودجه به مجلس به معنای رعایت شان و منزلت مجلس محترم و نشانگر اهتمام دولت در پایبندی به قانون و رعایت انضباط مالی است.

به گزارش مرور نیوز، حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه) در سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت یازدهم به دلیل سوء مدیریت‌های گذشته و تحمیل تحریم‌های ظالمانه در شرایط دشوار اقتصادی و روابط خارجی به سر می‌برد و با دشواری‌های زیادی و شرایط بحرانی مختلفی مواجه بود.

وی در ادامه افزود: در چنین شرایطی دولت با در نظر داشتن رویکردی واقع گرایانه و عملگرا و با اولویت بندی بحران‌ها اقدام به حل مشکلات کرد.

رئیس جمهور با اشاره به شرایط اقتصادی کشور خاطر نشان کرد: هیچ دولتی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران کار خود را با تورم بالای ۲۳ درصد آغاز نکرده است، اما این دولت در شروع به کار خود با تورم بالای ۴۰ درصد مواجه بود، که دولت مفتخر است که تورم را تک رقمی کرد. از خرداد ۹۵ نرخ تورم در مدار تک رقمی قرار گرفته است و این یکی از دستاوردهای دولت محسوب می شود.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی جز از طریق ایجاد ثبات در اقتصاد کلان حاصل نمی شود، تصریح کرد: سیاست بلند مدت و خدشه ناپذیر دولت، حفظ دستاورد تورم تک رقمی از طریق رعایت توازن در بودجه و تامین مالی از طریق منابع بانک مرکزی است.

روحانی همچنین با اشاره به وضعیت اشتغال کشور گفت: طی سال های 84 تا 91 اقتصاد کشور از بیماری رشد بدون اشتغال رنج می برد و خالص اشتغال تقریبا برابر با صفر بود. در همین سال ها متولدین دهه 60 آماده ورود به بازار کار بودند ولی به دلیل عدم ایجاد اشتغال، بخش اعظم این گروه ورود به بازار کار را به تعویق انداخت و وارد دانشگاه شد. اما انباشت نیروی جوان بازار کار در دو – سه سال اخیر به ویژه در سال اخیر کشور را با اتفاق جدید روبرو کرد. ورود این افراد به بازار کار و همچنین افزایش نرخ مشارکت زنان، موجب افزایش نرخ مشارکت اقتصادی شده است.

وی افزود: حدود یک میلیون و 200 هزار نفر وارد بازار کار شده اند که نیمی از آنان تحصیل کرده دانشگاهی و 65 درصد را زنان تشکیل می دهند. سالانه به طور متوسط 74 هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه می شود و این رقم در مقایسه با بهترین عملکرد اشتغال زایی در سال 80 تا 84 یک رکورد محسوب می شود. اما همچنان میزان اشتغال زایی متناسب با ورود جمعیت فعال نیست، که این مساله زنگ هشداری برای کشور محسوب می شود.