دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: با توجه به انتخابات اخیر آمریکا متحدان وی در منطقه به انگلستان روی آورده‌اند اما کاری جز رجز خواندن از عهده انگلیس بر نمی‌آید.

به گزارش مرور نیوز، علی اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی صبح امروز (چهارشنبه 24 آذر) در نشست خبری در آستانه دهمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی اظهار کرد: با توجه به تحولات سریع منطقه و فرصت گردهمایی تعدادی از علمای سنی و شیعه به مناسبت هفته وحدت استفاده کردیم تا دهمین اجلاس بیداری اسلامی تشکیل شود.

وی افزود: در این اجلاس 110 نفر از علمای شیعه و سنی دعوت شدند موضوعاتی که در این اجلاس مطرح می‌شود به شرح زیر است:

1- سیره پیامبر اعظم (ص)، الگوی کامل بیداری اسلامی

2- آسیب‌شناسی بیداری اسلامی و آینده آن

3- جریان‌شناسی تفکر انحرافی تکفیری

4- فلسطین مسأله اول جهان اسلام

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه تحولاتی که در جهان اسلام رخ داده در جهان بی‌نظیر است، گفت: در یمن علیرغم بمباران بی‌امان سعودیها از فروردین 94 تاکنون مردم یمن در نهضتشان پیروز شدند و منصور هادی امکان ریاست جمهوری دوباره را ندارد و دولت ائتلافی میان علی عبدالله صالح و حوثیها تشکیل شده است. در عراق، موصل که آخرین پناهگاه تکفیریهاست به تدریج در حال بازپس‌گیری و گامهایی برداشته شده مثبت و مهم بوده است.

ولایتی با اشاره به اینکه تصویب قانون حشد الشعبی یک پیروزی بود و نماد قدرت ملت عراق در برابر تکفیریهاست گفت: در سوریه پیروزی تقریبا کامل در حلب را شاهد بودیم. حلب به لحاظ سیاسی مهمترین شهر سوریه است و اهمیت آن از دمشق هم بیشتر بود. تکفیریهایی که از 70 کشور به این منطقه آمدند و از حمایتهای آمریکا و مزدوران منطقه برخوردار بودند شکست خورده و ما این پیروزیها را به ملت و دولت یمن و سوریه و عراق تبریک می‌گوییم.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره حضور شخصیتهای دولتی در اجلاس فردا، گفت: مجمع جهانی بیداری اسلامی یک NGO دولتی نیست. در این اجلاسیه  علما و متفکرین جهان اسلام حضور دارند و شخصیتهای برجسته مسلمان سخنرانی خواهند کرد.

عضو هیئت نظارت بر برجام درباره نامه دیروز رئیس جمهور درباره مقابله با تمدید تحریمهای آمریکا گفت: جمهوری اسلامی بر اساس قواعد بین‌المللی در مذاکرات شرکت کرد و ادامه کار نیز بر اساس هنجارهای بین‌المللی بایستی پیش برود. قرار کلی بر این بود که جمهوری اسلامی فعالیتهای هسته‌ای را محدود کند و طرف مقابل هم که در راسش آمریکاست تحریمها را بردارد و تصریح شده بود هر کاری درباره افزایش تحریمها صورت دهند نقض برجام است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: آمریکاییها برجام را نقض کردند آنها عادت کردند تصمیمات مستبدانه بگیرند و ملاک مسئولیت کارهایشان قضاوت خودشان است.

ولایتی با بیان اینکه جمهوری اسلامی زیر بار تحریمهای آنها نمی‌رود، گفت: بر این اساس اقداماتی صورت گرفته که بخشی از‌ آن را رئیس جمهور علنی کردند و همچنین برنامه‌هایی مصلحت نیست دشمنان از آن مطلع شوند.

وی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان علیه جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی به سخنان نپخته و حاصل از بی‌تجربگی وزیر خارجه سعودی پاسخ نمی‌دهد اما در عمل پاسخ آنها را می‌دهیم. روزنامه اکونومیست تمام شکستهای عربستان در برابر ایران را حساب کرده که یکی از آنها لبنان و دیگری سوریه است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: سعودیها در عراق هم مجبور شدند سفیرشان را فرا بخوانند و اوپک هم شاهد بودیم که جمهوری اسلامی از حقوق خودش و دوستانش دفاع کرد.

ولایتی درباره محور چهارم اجلاس بیداری اسلامی یعنی مسئله فلسطین گفت: من 2 روز قبل ملاقاتی با رهبر جنبش جهاد اسلامی داشتم که طرح 10 ماده‌ای این جنبش را بررسی کردیم. یکی از بندهای این طرح این است که فلسطینیها از قرارداد اسلو و قرارداد مادرید عقب‌نشینی کنند و امضای عرفات در پای این قراردادها کان لم یکن تلقی شود. همچنین گروه فتح از اینکه رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته شود عقب‌نشینی کند.

وی افزود: بدون تردید تحولات منطقه بر مسئله فلسطین اثر گذاشته و مبارزات آنها تشدید می‌شود.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی درباره اظهارات اخیر نخست وزیر انگلستان علیه ایران گفت: انگلیسها قدرت سابق را ندارند و خواب آنها برای بازگشت به قرن 19 تعبیر نمی‌شود و این تهدیدها تنها موجب دلخوشی کسانی می‌شود که به غرب دل بسته‌اند.

ولایتی افزود: با توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متحدان منطقه‌ای آن به انگلیس روی آوردند چرا که ترامپ گفته اگر قرار باشد امنیت سعودیها را تامین کنیم باید هزینه تلاشهای نظامی ما را بدهند اما انگلیسیها کاری جز رجز خواندن از آنها بر نمی‌آید.