‌دبیرکل سازمان ملل در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه اوضاع انسانی در غزه را فاجعه بار خواند و امیرعبداللهیان هم گفت که حمایت آمریکا از تداوم حملات نظامی، رسیدن به آتش‌بس پایدار را دشوار کرده است.

به گزارش مرور نیوز، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان در ادامه تماس‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک درباره تحولات فلسطین و غزه و در چندمین تماس تلفنی‌اش با دبیرکل سازمان ملل، جمعه شب ۱۷ با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به گفت‌وگو پرداخت.

امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی ضمن قدردانی از اقدام گوترش در فعال کردن ماده ۹۹ منشور ملل متحد در مورد تحولات فلسطین و نسل‌کشی در غزه خطاب به دبیرکل سازمان ملل گفت: استفاده از ماده ۹۹ منشور ملل متحد، اقدامی شجاعانه از سوی شما برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی بوده و مورد حمایت افکار عمومی جهان است.

پیش از این ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از این اقدام گوترش استقبال کرده بود و گفته بود که شورای امنیت نمی‌تواند به هیچ بهانه‌ای در عمل به مسؤولیت‌هایش تعلل کرده و یا از انجام آن شانه خالی کند و امیرعبداللهیان نیز در تماس تلفنی با همتای قطری در این باره گفت‌وگو کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی جمعه شب با گوترش به اوضاع بغرنج و ناگوار انسانی در جنوب غزه و آوارگی و سرگردانی زنان و کودکان در سرمای زمستان در بیابان‌های جنوب غزه نیز پرداخت و بر تسریع در ایجاد بازدارندگی در مقابل جنایات رژیم اسرائیل و حمایت از شهروندان فلسطینی از جمله گشایش فوری مرز رفح برای ارسال کمک‌های انساندوستانه و توقف کوچ اجباری ساکنان غزه تأکید کرد.

امیرعبداللهیان پیش از این نیز از مقامات مصر خواسته بود که هر چه سریع‌تر اقدام به باز کردن مرز رفح کنند.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در تماس با گوترش همچنین به گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه‌اش با زیاد نخاله و اسماعیل هنیه رهبران مقاومت فلسطین اشاره کرد و گفت: تا زمانی که آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی و ادامه جنگ حمایت می‌کند، نه تنها گسترش دامنه جنگ که روی داده، بلکه احتمال انفجار غیرقابل کنترل در وضعیت منطقه وجود دارد.

امیرعبداللهیان جمعه شب در تماس تلفنی با دبیرکل جهاد اسلامی و رئیس دفتر سیاسی حماس در جریان آخرین وضعیت مقاومت در منطقه قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر لغو آتش‌بس از سوی حماس را سراسر کذب خواند و گفت: علیرغم تلاش‌ها برای استمرار آتش بس، حمایت واشنگتن از تداوم حملات نظامی رژیم اسرائیل، رسیدن به یک آتش بس پایدار را دشوار ساخته است.

در دو ماه اخیر و در پی حملات رژیم صهیونیستی به غزه که در واکنش و به بهانه عملیات طوفان الاقصی صورت گرفت، یک هفته آتش‌بس موقت برقرار شد که آن هم در ابتدا چهار روزه بود و بعد تمدید شد و بعد از یک هفته آتش‌بس موقت، رژیم اسرائیل جمعه هفته گذشته دهم آذر ماه بار دیگر حملاتش را به نوار غزه و کرانه باختری از سر گرفت و همچنان این حملات ادامه دارد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در گفت‌وگوی تلفنی جمعه شب با وزیر امور خارجه ایران اوضاع انسانی در غزه را فاجعه بار خواند و گفت که فعال شدن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۹ تاکنون صورت نگرفته است، اما به دلیل اوضاع پیچیده در غزه و فلسطین، فرآیند مذکور فعال شده و لزوم آتش بس فوری در غزه بیش از گذشته احساس می‌شود ‌و باید وقفه بشردوستانه ایجاد و از گسترش تنش‌ها در منطقه جلوگیری شود.

دبیرکل سازمان‌ ملل متحد بر لزوم استمرار این تلاش ها تا تحقق حقوق فلسطین و تشکیل دولت فلسطینی بر مبنای قطعنامه‌های قبلی مصوب سازمان ملل تأکید کرد.

حسین امیرعبداللهیان از ابتدای تحولات جاری در غزه چند بار با گوترش تلفنی گفت‌وگو کرده و ضمن ارسال نامه‌هایی به دبیرکل سازمان ملل و هشدار نسبت به بروز فاجعه انسانی، در سفری که به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل داشت، با گوترش هم ملاقات و درباره اوضاع فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها و ضرورت توقف نسل‌کشی در غزه گفت‌وگو کرده بود.