بانوان همواره در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی کشور نقش آفرین بوده اند و یکی از عرصه های مهم این اثرگذاری، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستاست؛ انتخاباتی که با حضور باشکوه بانوان در آذربایجان غربی همراه است.

به گزارش مرور نیوز، بانوان این استان حضور در پای صندوق های رای را تجدید میثاق دوباره با آرمان های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری می دانند و معتقدند که زنان باید پابه پای مردان در انتخابان شرکت کنند.
دانشجو و بانوی حاضر در صف انتخابات در شهر ارومیه در خصوص علت حضورش گفت: شرکت در انتخابات وظیفه ای همگانی و یکی از نشانه های اطاعت از امر رهبری است و امروز با حضور در صفوف انتخاباتی به دنیا ثابت می کنیم که خون شهدا روی زمین نمی ماند و گوش به امر رهبری هستیم.
صدف سلطان زاده افزود: بانوان همیشه حماسه آفرین صحنه های مختلف هستند و پابه پای مردان در صحنه انتخابات حضور دارند.
وی اظهار کرد: چنانچه کاندیدای مورد نظرم در انتخابات ریاست جمهوری رای نیاورد، باز پایبند به قانون خواهم بود زیرا فرد انتخابی منتخب ملت ایران است.
مریم حشمتی در حالیکه با سه فرزندش که یکی شیرخواره است، به محل اخذ رای آمده بود و به دلیل طولانی شدن صف رای گیری در نور آفتاب در گوشه خیابان نشسته بود، گفت: انتخابات برای ایران و ایرانی است زیرا مملکت متعلق به ماست و ایران به جان ملت بسته است.
وی بیان کرد: برای اطاعت از دستور رهبری مبنی بر انجام تکلیف در این انتخابات با وجود مشکلات فراوان در پای صندوق رای حاضر شده ام و امیدوارم کاندیدای انتخابی به فکر حل مشکلات مردم باشد نه اینکه رای را بگیرد و برود و چهارسال بعد یاد مردم بیافتد.
وی ادامه داد: فرزندان خود را همراه آورده ام تا آنان نیز یاد بگیرند که ایران برای ایرانی است و خود ما باید برای کشورمان تصمیم بگیریم و به کسی اجازه ندهیم در امور کشورمان دخالت کند.
حسین ساسانی فرزند هشت ساله این بانوی ارومیه ای نیز که با شوق به سخنان مادرش گوش می داد، اظهار کرد: در کنار مادرم آمده ام تا به آمریکا بگویم هیچ غلطی نمی تواند بکند و ما همیشه قدرتمند و پیروز هستیم.
حبیبه اسماعیل زاده نیز افزود: وظیفه خود می دانستم که در انتخابات شرکت کنم تا فرد اصلحی انتخاب شود.
وی اضافه کرد: باید اتحاد و همدلی خود را به جهانیان که چشم به انتخابات ما دوخته اند، نشان دهیم و برای ما فرقی نمی کند چه کسی برنده انتخابات است و کورکردن چشم دشمنان با حضور کمرشکن خود از همه چیز مهمتر است.
وی ادامه داد: فرزند خود را همراه آورده ام تا مشارکت در عرصه های سیاسی و اجتماعی را یاد بگیرد و همیشه احساس تکلیف کند.
انور یوسفی زن 58 ساله ای که با وجود درد شدید پا در صف طولانی به انتظار دادن رای نشسته بود، گفت: از ابتدای انقلاب همیشه پای ثابت انتخابات بودم و هیچگاه انقلاب و امام (ره) و رهبری را تنها نگذاشته ام.
وی افزود: صف های طولانی برای من فرقی ندارد و مهم حضور در صحنه و ادای دین خود به انقلاب و امام و شهداست.
نگین مسلم دوست نیز اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب سرنوشت کشور است و کشور ما امروز به پشتوانه آرا مردمی باید در عرصه های بین المللی بدرخشد.
 فرآیند انتخابات طبق اعلام ستاد انتخابات کشور تا ساعت 6 بعد از ظهر امروز همچنان ادامه دارد و رفته رفته به تعداد حاضران در شعب نیز افزوده می شود.
امروز/جمعه/ 29 اردیبهشت سال 96 بوده و انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی در حال برگزاری است.
 سید مصطفی آقا میرسلیم فرزند سیدجلال، حسن روحانی فرزند اسدالله، سید ابراهیم رئیسی الساداتی فرزند سعید و سید مصطفی هاشمی طبا فرزند سید ابوالقاسم افرادی هستند که در این دوره از انتخابات رقابت دارند.
همچنین در آذربایجان غربی 14 هزار و 323 نفر برای رقابت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی و شهر و روستا ثبت نام کرده بودند که 2 هزار و 360 نفر از آنان را نامزد شوراهای اسلامی شهر و 11 هزار و 963 نفر را نامزد های شوراهای اسلامی روستاها تشکیل می دادند.
از این تعداد، در انتخابات امروز 13 هزار و 180 نامزد در شهرها و روستاهای استان به رقابت می پردازند و در مجموع 2 هزار و 180 نفر برای تصدی پست شوراهای اسلامی شهر و 11 هزار نامزد برای پست شوراهای اسلامی در روستاها رقابت می کنند.
از این تعداد 7 هزار و 66 نفر به‌ عنوان عضو شوراهای شهر و روستا در آذربایجان غربی انتخاب می شوند.
55 هزار نفر در امر برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در آذربایجان غربی مشارکت می کنند.
برای برگزاری این 2 انتخابات، 2 هزار و 616 صندوق رای به صورت ثابت و سیار برای اخذ آرای مردم پیش بینی شده است.
جمعیت استان بر اساس آخرین آمار سه میلیون و 265 هزار نفر و تعداد واجدان شرایط رای دادن در آذربایجان غربی نیز دو میلیون و 342 هزار نفر اعلام شده است.