نماینده سوال کننده از حجتی از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی قانع شد.

به گزارش مرور نیوز، کمال الدین شهریاری در نشست علنی امروز (یکشنبه، 18 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در بررسی سوال خود از حجتی از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی قانع شد.

علی اکبری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس پیش از بررسی سوال گزارشی از بررسی آن در کمیسیون ارائه کرد و گفت: موضوع سوال عدم عمل کردن سازمان تعاون روستایی به وظایف قانونی خود در جهت حمایت از کشاورزان براساس اهداف تعیین شده در اساسنامه بود.
وی در ادامه با اشاره به حضور حجتی وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون یادآور شد: وزیر کشاورزی معتقد بود سازمان تعاونی روستایی با هدف کمک و حمایت از کشاورزان تشکیل شد تا آنان شغل خود را رها نکنند در حالی که در حال حاضر نوع برخورد سیستم قضایی با کشاورزانی که تغییر کاربری اراضی داده اند نوعی برخورد با معلول بوده و مشکل را حل نمی کند.نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در ادامه به این اهداف اشاره کرد و گفت: جمع آوری، نگهداری و خرید محصولات تولیدی روستاییان و کشاورزان از طریق شرکت ها و اتحادیه های تعاونی روستایی و کشاورزی و فروش آن ها در بازارهای مناسب با فروشگاه های اختصاصی، تبدیل و بسته بندی محصولات کشاورزی ، حمل و نقل محصولات کشاورزی، ایجاد تاسیسات لازم برای نگهداری محصولات و احداث ساختمان هایی همچون انبار، سردخانه، فروشگاه و کارخانه از جمله وظایف سازمان تعاون روستایی است.

اکبری در ادامه با بیان اینکه مشکل کشاورزان مراحل پیش از تولید و در حال تولید نیست، بلکه پس از تولید محصولات است، اظهار داشت: کشاورزان باید از طرف دولت حمایت شوند تا فاصله قیمتی بین تولید و مصرف کننده برطرف شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با تاکید بر اینکه از نظر قانون سازمان تعاون روستایی در لیست سازمان خصوصی سازی برای واگذاری قرار دارد، بیان کرد: امکان سرمایه گذاری و ایجاد وظایف و تصدی گری جدید ممنوع است. در قانون برنامه ششم توسعه هم این امکان دیده نشده است، اما در قالب شبکه تعاونی ها در سه سال گذشته این سازمان، سطح معاملات را از 5 میلیون تن به 12 میلیون تن رسانده است؛ مانند صادرات 540 هزار تن سیب زمینی که 10 برابر 3 سال گذشته بوده است، اما تولید 5.5 میلیون تن سیب زمینی را نمی توان تازه خوری کرد و قطعا انباشت محصول وجود دارد که باید در این خصوص زیرساخت ها فراهم شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان با بیان اینکه در نهایت نماینده سوال کننده از وزیر از توضیحات حجتی قانع نشد، خاطرنشان کرد: در نهایت سوال به صورت ملی اعلام شده و به صحن علنی ارجاع شد.