کارشناس مسایل بین المللی گفت: جامعه جهانی اظهارات ترامپ را برنمی تابد زیرا برجام برای حفظ صلح و ثبات بین المللی و بعد از سال ها تهدید، تحریم به ناحق و فشار به جمهوری اسلامی ایران به دست آمده است.

به گزارش مرور نیوز، محمود محمدی درباره انتقادهای ترامپ از برجام و احتمال خروج آمریکا از توافق هسته ای اظهار کرد: دشوار بودن خروج از برجام برای آمریکا را باید بر مبنای وضعیت حقوقی و سیاسی مرتبط با توافق برجام بررسی کرد که برای توافق برجام عوامل تاثیرگذار و استحکام بخش چه بوده است.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که اراده سیاسی جامعه جهانی نسبت به برجام موجب مذاکرات طولانی چند جانبه ای بود که سرانجام به توافق برجام منجر شد و طرفین مذاکرات تلاش کردند تا به دعوت دیگر اعضای مذاکره کننده منطبق بر معاهدات بین المللی پاسخ مثبت دهند.
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه اظهار کرد: به همین دلیل ایران و کشورهایی که اصرار به توافق داشتند، نظر مخالف خود را علیه ترامپ در بازنگری توافق و سرپیچی از توافق اعلام کردند، چراکه این کشورها به خوبی دریافته اند که تحریم ایران فقط به وضعیت آنها لطمه می زند و جمهوری اسلامی ایران به رغم تحریم ها مسیر پیشرفت و توسعه خود را دنبال می کند.
محمدی گفت: این کشورها به لحاظ اقتصادی و به خصوص در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل از اظهارات صریح ترامپ که بارها تاکید کرد فقط به منافع آمریکا نه هم پیمانان آن فکر می کند، به این مساله پی بردند که هر تصمیم سیاسی آمریکا در راستای منافع یک جانبه گرایی خود است.
وی افزود: آمریکا نشان داد که هر نوع زیان و تهدیدی علیه کشورهای دیگر و حتی هم پیمانانش برای این کشور مهم نیست؛ بنابراین شرایط کنونی کشورهای طرفدار برجام در حمایت از این توافق بین المللی قویتر از سخنرانی ها و اظهارات ترامپ خواهد بود و این موضوع را در اظهارات سران کشورها شاهد بودیم که به گفتمان ترامپ با صراحت اعتراض داشتند.
استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: جامعه جهانی اظهارات ترامپ را برنمی تابد زیرا توافق برجام به لحاظ سیاسی و بنا بر ادعای همه کشورها به خصوص کشورهای عضو 1+5 یک توافق برای حفظ صلح و ثبات بین المللی است که بعد از سالها تهدید، تحریم به ناحق و فشار به جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
محمدی گفت: اگر عدم توافق به معنای تهدیدی برای صلح و ثبات بین المللی بود، حال که این توافق انجام شد دیگر تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی نیست؛ بنابراین خروج از برجام به معنی بازگشت به وضعیت قبل است و اگر عامل خروج از برجام آمریکا باشد، در واقع یعنی آمریکا عامل تهدید علیه جامعه بین الملل و جهان است.
وی با اشاره به جنبه حقوقی برجام خاطر نشان کرد: برجام مبتنی بر قوانین و مقررات به رسمیت شناخته شده جامعه جهانی و توافق چندجانبه میان چند کشور است که عدم تعهد هر یک از کشورها باعث بی اعتباری آن کشورها و نقض قوانین مرتبط با موافقت نامه چندجانبه خواهد بود که به زیان آنها و آمریکا است.
کارشناس مسایل بین المللی افزود: توافق حقوقی مبتنی بر کنوانسیون های بین المللی سازمان ملل است که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه های این سازمان است.
محمدی اضافه کرد: از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل که قطعنامه های صادره علیه جمهوری اسلامی ایران را با توجه به واهی بودن مساله ملغی اعلام کرد و این عمل را در راستای کمک به ثبات و صلح بین المللی می داند، بر اساس همان قاعده حقوقی مکلف به حمایت از تعهدات طرفین به اجرای توافق برجام است.
وی تصریح کرد: موضوع برجام مساله ای نیست که آمریکا بتواند در شورای امنیت آن را وتو کند چراکه توافقی انجام شده و آمریکا در شرایطی قرار گرفته است که هرگونه خدشه وارد کردن به توافق برجام ارزیابی سیاسی منفی جامعه جهانی را در مقابل خود خواهد داشت و به ایران این فرصت را می دهد تا بخشی از حقوق خود را با پشتیبانی طرفداران برجام و سازمان ملل متحد در وضعیت گذشته احیا کند.
محمدی گفت: جنجال آفرینی ترامپ و مسئولان جدید کاخ سفید در راستای جوسازی و حفظ فضای منفی ایران هراسی در جامعه جهانی است؛ زیرا آمریکا از رویکرد کنونی کشورها به خصوص هم پیمانان برجام برای توسعه روابط با ایران ناخشنود است و اگرچه این جنجال های تبلیغاتی مواضع ترامپ در روند پیشرفت و همکاری های اقتصادی و بین المللی بی اثر نبوده است اما نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران این است که در حفظ توافق برجام تنها نیست و پشتیبانی جامعه جهانی و توافق چند جانبه سیاسی را دارد و توافق حقوقی برجام در شورای امنیت صورت گرفته است.