مراسم نکوداشت میرعابدین کابلی باستان‌شناس پیشکسوت همزمان با رونمایی کتابی با عنوان جشن‌نامه میرعابدین کابلی فردا برگزار می‌شود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید احمد محیط طباطبایی مشاور رییس پژوهشگاه با اعلام این خبر گفت: همزمان با این مراسم که ساعت 15تا 17 فردا یکشنبه در موزه دوران اسلامی برگزار می شود کتاب «جشن‌نامه میرعابدین کابلی» از انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز رونمایی خواهد شد.

رییس ایکوم افزود: این کتاب حاوی مقالات علمی و ارزشمندی از باستان شناسان کشور با موضوعات مختلف است.

طباطبایی با بیان اینکه برگزاری مراسم نکوداشت باستان شناسان پیشکسوت و بزرگان میراث فرهنگی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از سال گذشته آغاز شده تصریح کرد: در همین راستا سال گذشته مراسم نکوداشت صادق ملک شهمیرزادی توسط پژوهشگاه برگزار شد.

وی تصریح کرد: برگزاری مراسم نکوداشت احسان یغمایی باستان شناس پیشکسوت نیز از برنامه های آتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این حوزه است .

استاد میر عابدین کابلی در 9مرداد ماه سال 1322در شهرستان بابل به دنیا آمد و مقاطع تحصیلی را در دبستان بدر، دبیرستان های شاهپو ر، قناد و فردوسی بابل گذراند و مدرک کارشناسی خود را در رشته باستان شناسی از دانشگاه تهران دریافت کرد.

کابلی فعالیت خود را در اداره کل باستان شناسی از 16خرداد ماه سال 1350آغاز کرد و از آن زمان در بسیاری از کاوش های باستان شناسی با مسئولیت مختلف شرکت کرد که می توان از آن جمله از کاوش های هفت تپه، ابوفندووا، بررسی شمال خراسان، شهداد و اولین بررسی مشترک در دره هلیلان به سرپرستی او و "پدر مورتنسن" نام برد.

کابلی پس از انقلاب اسلامی ایران، سرپرستی تیم های کاوش محوطه شهداد در استان کرمان، شوش در استان خوزستان و قمرود در استان قم را بر عهده داشته است.

این باستان شناس پیشکسوت می گوید: بزرگترین مربی من در کاوش خاک است یعنی تجربه، تجربه و تجربه است که می آموزد و همین خاک و تجربه بود که در شوش بعد از 100سال کاوش فرانسوی ها، دروازه دوره هخامنشی را به من نشان داد.

سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سرآغاز سخن این کتاب می نویسد: بزرگداشت و تقدیر از عالمان و بزرگان فرهنگ، نشانه پویایی، کمال طلبی جامعه و نشان دهنده ارج قائل شدن جامعه علمی و فرهنگی برای خدمات والای فرهنگی است، چنان که از حق شناسی و درک سرمایه های انسانی خبر می دهد.

با این دیدگاه، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مفتخر است به پاس خدمات ارزشمند استاد میر عابدین کابلی در حوزه باستان شناسی که فردی تأثیر گذار از نظر علمی و اخلاقی است تقدیر به عمل آورده و از خداوند متعال درخواست توفیق روز افزون برای ایشان داشته باشد.

شرکت در مراسم نکوداشت میر عابدین کابلی پیشکسوت باستان شناسی که با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران و کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) برگزار می شود برای علاقه‌مندان به میراث فرهنگی آزاد است.