با وجود فرصتی که برای خوزستان در زمینه جذب گردشگر سلامت بوجود آمده ،سازوکاری مناسب برای جذب،پذیرش و هدایت بیماران خارجی توسط دستگاه های متولی امر صورت نگرفته و همین امر باعث شده تا آینده گردشگری سلامت در خوزستان از این که هست بیشتر مورد تهدید قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار مرورنیوز، صنعت توریسم درمانی (گردشگری سلامت) طبق اعلام بانک جهانی سومین عرصه سرمایه گذاری در جهان به شمار می رود. اما ایران و بصورت خاص استان خوزستان سهم ناچیزی از 130 میلیارد دلار درآمد کشورهای صاحب گردشگری سلامت جز کشورهای با رتبه پایین در جذب گردشگر سلامت را به خود اختصاص داده است.

 این رقم در خوزستان بعد از سقوط نظام سابق عراق و با وجود اینکه بسیاری از این بیماران به دلایل اعتقادی و فرهنگی طی مراحل درمان در ایران را به کشوری مانند هندوستان و لبنان ترجیح می دهند اما با وجود فرصتی که برای خوزستان در زمینه جذب گردشگر سلامت بوجود آمده، سازوکاری مناسب برای جذب، پذیرش و هدایت بیماران خارجی توسط دستگاههای متولی امر صورت نگرفته و همین امر باعث شده تا آینده گردشگری سلامت در خوزستان  از این که هست بیشتر مورد تهدید قرار بگیرد.

ضربه بزرگ واسطه ها به صنعت توریسم درمانی خوزستان

اگر چه بیمارستانها و مراکز پزشکی مناسبی درخوزستان برای خدمات رسانی به گردشگران سلامت وجود دارد اما نبود سازوکاری مناسب برای جذب، پذیرش و هدایت بیماران خارجی توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مدیریت گردشگری سلامت که زیر نظر معاونت درمان دانشگاه بصورت تخصصی متولی توریسم درمانی است، پس از یک سال از تاسیس، براساس چارچوبی که وزارت بهداشت تدوین کرده است آنچنان که باید به این مقوله مهم نپرداخته است.

از سویی دیگر جولان دلالان در مراکز درمانی استان ضربه بزرگی به صنعت گردشگری سلامت زده است و زمینه ساز گرایش بیماران خارجی خصوصا عراقی را  به رقبای منطقه ای مانند لبنان و هند خواهد شد.

برای بررسی این پدیده سری به یکی از بیمارستانهای بزرگ اهواز زدیم. بیمارستانی خصوصی که به گرفتن تعرفههای بالا مشهور است.بالطبع تعرفه بالای این نوع بیمارستانها باعث شده تا هر بیماری به سمت آنها نیاید اما مقصد خوبی برای بیماران خارجی خصوصا عراقی هستند. مردی 50ساله از اهالی بصره عراق که برای عمل چشم به اهواز آمده بود از شخص کاسب کاری می گوید که در قالب مترجم دلالی می کند. این بیمار از پرداخت مبلغی هنگفت به این شخص که اعتماد وی را جلب کرده و به روال اداری بیمارستان آشنایی داشت و هم بلد بود با کادر بیمارستان براحتی صحبت کند گفت. وقتی به عنوان یک بیمار ایرانی به بیمارستان مراجعه می کنیم و نرخ خدماتی را که به این بیمار خارجی ارائه شده است می پرسیم با تفاوت چشمگیر رقم پرداختی بیمارعراقی مواجه می شویم.

خبرنگار مرور نیوز به نقل از راننده ای گزارش می کند که طی چند سال گذشته و بعد از راه اندازی پایانه مرزی چذابه، مسافران عراقی که به قصد درمان وارد کشور می شوند را از مرز با ماشین شخصی همراهی می کند.

وی می گوید:همیشه مسافران عراقی را از مرز سوار می کنم و کسانی که به قصد درمان وارد کشور می شوند را به پزشکانی که قبلا با آنها هماهنگی کرده ام هدایت می کنم. از این طریق هم از بیماران خارجی و هم پزشک حق الزحمه خود را دریافت می کنم.

با کمی تحقیق در مراکز درمانی اهواز و رصد کردن نحوه پذیرش بیماران خارجی به موارد مشابهی دست پیدا کردیم که تاکنون متولیان نظارت در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور به آنها کم توجهی کرده اند.

ارائه خدمات به بیماران داخلی در اولویت است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در تشریح برنامه‌ها و اقدامات مجموعه خود در این باره می‌گوید: خدمات دهی به بیماران داخلی در اولویت است و بحث بیماران خارجی را در اولویت سوم تا چهارم قرار داده ایم.

«اسماعیل ایدنی» با اشاره به اینکه مرکز آموزشی درمانی شفای اهواز مجوز پذیرش بیماران بین‌المللی را کسب کرده می‌گوید: البته پیش از صدور این مجوز نیز بیماران از کشورهای دیگر از جمله عراق برای درمان به این بیمارستان مراجعه می‌کردند.

وی اضافه می‌کند: این مجوز به صورت رسمی صادر شد و بیمارستان در زمینه گردشگری درمانی و مطابق تعرفه بین‌المللی عمل می کند.

فرصت طلایی گردشگری سلامت برای خوزستان

با توجه به این که گردشگری سلامت فرصتی مناسب برای نظام سلامت کشور به شمار میآید، شایسته است دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور با نظارت دقیقتر بر بیمارستانها و اعطای مجوز تاسیس دفاتر خدمات گردشگری سلامت با همکاری میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری جهت  تسهیل در جذب  گردشگران سلامت از کشورهای همجوار و ایجاد بستر مناسب برای ارز آوری به کشور اقداماتی را به عمل بیاورد. بدون شک دراین رقابت دیگر کشورهای منطقه بیکار ننشسته اند و با توسعه زیرساخت های توریسم درمانی و ارائه تسهیلات ویژه به گردشگران سلامت،گوی سبقت را از کشور ما ربوده و درصدد جذب هرچه بیشتر گردشگران سلامت هستند.