کمالوندی گفت: برداشتن تحریم‌ها در چارچوب برجام در زمینه بانکی، نفتی، بیمه و... فضای تنفسی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده و رشد ۷.۴ درصدی را باعث شده است.

 به گزارش مرور نیوز، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح روز سه‌شنبه در نشستی خبری با اشاره به گزارش آژانس درباره تحقیقات گداخت هسته ای گفت: آنها دیدند که با وجود نیروی انسانی متخصص اما تحهیزات بسیار قدیمی داریم، بنابراین تصمیم برای توافقی که بتواند تحریم‌های ظالمانه را بردارد این فرصت را فراهم می‌کند تا در جریان تجهیزات و آموزش‌های به روز به ویژه در پروژه بزرگ بین‌المللی ایتر قرار بگیریم.

وی افزود: در حال حاضر یک سند در رابطه با عضویت ایران در این پروژه امضا شده و به زودی  سند دیگری هم امضا می‌شود.

وی گفت: آن چه تصور می شد در برداشته شدن تحریم‌ها هنوز محقق نشده و کار خیلی کند پیش می رود. البته این روند پیش‌بینی می‌شد و در ادامه اجرای برجام سعی شد موانع برطرف شود.
کمالوندی خاطرنشان کرد اما در زمینه هسته‌ای الان شرایط بسیار خوبی برای تحول در این عرصه با اجرایی شدن برجام ایجاد شده است. در استخوان بندی صنعت هسته‌ای هیچ مشکلی ایجاد نشده است. مهمترین مساله غنی‌سازی بود که الان هزاران سانتریفیوژ ما در حال کار است در حالی که آنها غنی‌سازی صفر در ایران را می خواستند. در زمینه ذخیره سوخت هر چند که محدودیت ۳۰۰ کیلو را داریم اما استثناهایی در برجام دیده شده است. قاطعانه می‌گویم ما در زمینه سوخت هیچ مانعی نداریم و یک سری مساعدت‌ها قرار است صورت گیرد تا تولید انبوه سوخت داشته باشیم.
وی با اشاره به فروش آب سنگین اظهار کرد: ما توانستیم ۷۰ تن آب سنگین بفروشیم و الان مشتری‌های در حال مذاکره هم داریم.

وی درباره زمان‌بندی ساخت پیشران‌های هسته‌ای گفت: ساخت پیشران‌های هسته ای ولو در چارچوب برجام شدنی است اما شاید اقتصادی نباشد مثل غنی سازی که توجیه اقتصادی نداشت اما کالایی استراتژیک بود. در عین حال برای اقتصادی شدن این محصول شاخص هایی وجود دارد. ساخت پیشران استراتژیک است و با وجود عدم تمایل کشورهای بزرگ به وارد شدن در این عرصه ایران می‌تواند ورود پیدا کند. من فکر می کنم تصمیم هیات نظارت در این خصوص مدبرانه بوده است.