وزیر خارجه روسیه گفت: تلاش‌ها برای بازگرداندن اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد. امیدواریم موفق شوند. هیچ جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از ریانووستی، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو امیدوار است که مذاکرات در مورد احیای برجام موفقیت آمیز باشد.

وی در این باره گفت: تلاش‌ها برای بازگرداندن اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد. امیدواریم موفق شوند. هیچ جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد.

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که تعهدات ذیل توافق هسته‌ای مذکور که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تثبیت شده است، «باید بدون هیچ گونه قید و شرطی توسط همه دقیقاً اجرا شود».

لاوروف افزود: ما مجبوریم اظهار بداریم که وضعیت فعلی گواه روشنی است که نشان می‌دهد ناتوانی واشنگتن در مذاکره چقدر هزینه بر امنیت جهانی دارد. سیاست مبتنی بر فشار و باج خواهی چشم اندازی ندارد.

پیشتر نیز «میخائیل اولیانوف» مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین در پیامی توئیتری نوشت که شرکت کنندگان برجام عصر دیروز دوشنبه در هتل کوبورگ وین دیدار کردند.

وی ادامه داد: از آوریل ۲۰۲۱، زمانی که مذاکرات آغاز شد، پیشرفت فوق العاده ای حاصل شده است. اما یک قانون وجود دارد: هیچ چیز توافق نمی‌شود تا زمانی که همه چیز توافق شود. آخرین تلاش برای پایان موفقیت آمیز گفتگوهای وین ضروری است.

گفتنی است که دور هشتم مذاکرات برچیدن تحریم‌های ضدایرانی در شهر وین ادامه دارد و چندی پیش علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران برای مشورت در خصوص برخی موضوعات از وین به تهران آمده بود.