رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه روزهای دوشنبه و سه شنبه سفری به عربستان خواهد داشت و در جریان آن با مسئولان ارشد عربستانی برای بررسی پاره‌ای از مسائل دو جانبه و مسائل مهم منطقه‌ای دیدار خواهد کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، این نخستین سفر ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه به عربستان از زمان تصدی این پست است.

منابع فرانسوی گفتند که بسیاری از مسائلی وجود دارد که پاریس خواهان بررسی آنها با ریاض است.

همچنین دو طرف برای گسترش تماس‌ها و رایزنی‌ها درخصوص روابط دوجانبه گسترده تلاش می‌کنند.

همچنین بحران‌های منطقه از جمله جنگ در سوریه، عراق، یمن، تروریسم، امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و مسائل باقی مانده از کنفرانس پاریس و به قدرت رسیدن دولت جدید آمریکا از محورهای مذاکرات میان مقامات فرانسوی و سعودی خواهد بود.

منابع فرانسوی تاکید کردند دو طرف فرانسوی و عربستانی خواهان بررسی مسائل آتی از جمله نشست آستانه هستند.

همچنین طبق اعلام پاریس، نشست کمیته‌ای که از طرف عربستان محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان و از طرف فرانسه ژان مارک آیرو ریاست آن را برعهده دارند، چندین ماه به تاخیر افتاد؛ چراکه "شرایط هنوز برای برگزاری آن فراهم نشده بود".

منابع فرانسوی می‌گویند که نیاز ریاض برای زمان کافی را درک می‌کنند تا طرح‌ها که قصد اجرای آنها در چارچوب طرح توسعه دیدگاه 2030 وجود دارد، صورت بگیرد.

منابع گفتند که "فضائی از اعتماد بر این روابط حکم‌فرما است" و در نتیجه پاریس مشکلی ندارد و با "وضعیت جدید خو می‌گیرد" و آگاه است که ریاض نیازمند زمان بیشتری است به ویژه اینکه درصدد بازنگری در بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های پیشین خود است.