قرار است دولت لبنان فردا (چهارشنبه) بر اساس دستورکار جلسه خود در کاخ ریاست جمهوری در بعبدا مساله تعیین فرماندهان امنیتی را بررسی کند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، اطلاعاتی در بیروت از اوایل ماه میلادی جاری پیرامون این امر منتشر می‌شود که توافق غیرعلنی میان گروه‌های سیاسی بر سر اسامی افسرانی وجود دارد که تصدی پست‌های فرماندهی دستگاه‌های امنیتی و فرماندهی ارتش را برعهده خواهند داشت که این تقسیم بندی سهمیه‌بندی طائفه‌ای و نمایندگی سیاسی گروه‌ها را نیز در نظر دارد.

در حالی که سرلشگر عباس ابراهیم در پست خود به عنوان مدیرکل امنیت عمومی (سهم شیعیان) باقی می‌ماند، با توجه به اینکه وی یک سال دیگر بازنشسته می‌شود، اطلاعاتی مبنی بر این امر نیز مطرح است که پست فرمانده جدید ارتش (که این پست متعلق به مسیحیان مارونی است)، برای جریان ملی آزاد در نظر گرفته شده است و قرار شده است تا پست مدیرکل گروه‌های امنیت داخلی (متعلق به طائفه سنی) برای جریان المستقبل باشد که سعد حریری، نخست وزیر لبنان ریاست آن را برعهده دارد. سرتیپ تونی صلیبا نیز به عنوان مدیرکل امنیت کشور تعیین خواهد شد که این پست متعلق به ارتدوکس‌ها است.

محافل سیاسی، اطلاعاتی را مبنی بر این امر مطرح کرده‌اند که پست فرماندهی ارتش به سرتیپ ژوزف عون تعلق می‌گیرد تا وی جای ژان قهوه‌چی را بگیرد. پست مدیرکل نیروهای امنیت داخلی نیز به عماد عثمان تعلق می‌گیرد. عون فرماندهی تیپ نهم در منطقه عرسال در مرز با سوریه را برعهده دارد. عثمان نیز تصدی پست ریاست شاخه اطلاعات در نیروهای امنیت داخلی را عهده‌دار است.

تعیین شخصیت‌های جدید در پست‌های امنیتی پس از آن صورت می‌گیرد که فعالیت ژان قهوه‌چی که در سپتامبر آتی به سن بازنشستگی می‌رسد، برای سه سال تمدید شده است. پست سرلشکر ابراهیم بصبوص، مدیرکل نیروهای امنیت داخلی کنونی نیز برای دو سال تمدید شده بود. تمدید پست شخصیت‌های نظامی پس از آن صورت گرفته بود که توافقی بر سر تعیین فرماندهان جدید برای دستگاه‌های امنیتی حاصل نشد چراکه تنش و کشاکش سیاسی در پی خلأ ریاست جمهوری در لبنان وجود داشت.