کارگاه مشترک انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت با هدف اشتراک گذاری تجربیات طرفین در ایجاد و فعالیت دفاتر انتقال فناوری و بررسی زمینه های همکاری برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگاه مشترک انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت بهمن ماه سال جاری با حضور نمایندگان طرفین از سطح سیاست گذاری و موسسات و دانشگاه های برتر دارای دفاتر انتقال فناوری در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این کارگاه از طرف ایران نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کانون پتنت، فن بازار ملی و دانشگاه و مراکز تحقیقاتی مهم کشور و از طرف کشور ترکیه نمایندگانی از شورای عالی آموزش ترکیه و 10 دانشگاه برتر دولتی ترکیه در سطح معاون پژوهش و فناوری، مشاور رییس دانشگاه و مدیر انتقال فناوری حضور داشتند.

همچنین سه پنل تخصص مرزهای انتقال فناوری (سیاست ها و استراتژی های دولت)، انتقال فناوری1 (مدیریت فرآیندهای همکاری دانشگاه و صنعت) و انتقال فناوری 2 (مدیریت سیاست های مالکیت فکری و لیسانس در دانشگاه ها) در کارگاه یک و نیم روزه انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت برگزار شد.

دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی همچون مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی شریف، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و انستیتو پاستور ایران، همچنین از سمت ترکیه هشت دانشگاه از دانشگاه های بزرگ دولتی ترکیه از جمله دانشگاه صنعتی خاورمیانه، موسسه فناوری ایزمیر، دانشگاه صنعتی استانبول و دانشگاه گبژه به بیان فعالیت های خود در حوزه انتقال فناوری پرداختند.

در این کارگاه مشترک ارائه دهندگان دو طرف در خصوص برنامه های حمایتی برای ایجاد دفاتر انتقال فناوری و همچنین عملکرد، برنامه ها و تجربیات دانشگاه ها در ایجاد این دفاتر و علاقه مندی برای گسترش همکاری میان دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی طرفین مطالبی ارائه کردند.

همچنین ظرفیت های آتی همکاری شامل برگزاری کارگاه مشترک دوم ترکیه با محورهای دقیق تر در خصوص ارائه تجارب سیاستگذاری، اجرا و تعیین زمینه های همکاری میان طرفین در این کارگاه مورد بررسی قرار گرفت.