دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: توافق نامه امنیتی دو کشور نقشه راه ایجاد امنیت پایدار در مرزها و زمینه ساز گسترش همکاری در سایر حوزه‌ها است.

به گزارش مرور نیوز، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق که به تهران سفر کرده است، صبح امروز با علی اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و با او پیرامون مسائل دوجانبه به ویژه نحوه اجرای توافق نامه اخیر امنیتی میان دو کشور و همچنین مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو و تبادل نظر کرد.

احمدیان در دیدار مشاور امنیت ملی عراق گفت: توافق نامه امنیتی دو کشور نقشه راه ایجاد امنیت پایدار در مرزها و زمینه ساز گسترش همکاری در سایر حوزه‌ها است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به ریشه‌های مشترک دینی، مذهبی و تمدنی طولانی میان ایران و عراق، آن را تضمین‌کننده روابط عمیق و گسترده دو کشور دانست و با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از حکومت برخواسته از اراده مردم در عراق بوده است، تصریح کرد، خون شهدای دو کشور در مبارزه بی امان با تروریسم و ناامنی در هم آمیخته و بارزترین آن شهادت سرداران بزرگ مقاومت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است.

وی توافق‌نامه امنیتی اخیر که حاصل ماه‌ها گفتگو و تلاش مشترک نهادهای ذیربط دو کشور است را اقدامی مناسب و راهبردی برشمرد و و با تاکید بر اجرای دقیق مفاد آن عنوان کرد: انتظار داریم دولت عراق در چارچوب این توافق نامه، هرچه سریع‌تر ضمن پایان دادن به حضور عناصر ضدانقلاب در این کشور، امنیت مرزهای این کشور با ایران را تضمین کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به ضرورت پیگیری و اجرای سایر توافقات میان ایران و عراق به ویژه توافقات اقتصادی میان دو کشور، گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران، گسترش و تعمیق همه جانبه روابط با کشورهای همسایه به ویژه کشور دوست و برادر عراق است و برای اجرای این سیاست در همه ابعاد آماده همکاری و تعامل دوجانبه و چند جانبه هستیم.

قاسم الاعرجی دبیر شورای امنیت ملی عراق نیز در این دیدار ضمن تبریک انتصاب علی اکبر احمدیان به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و آرزوی موفقیت برای وی، تصریح کرد: دولت و نهاد امنیت ملی عراق مصمم و آماده است که همچون گذشته با تداوم ارتباطات نزدیک و مستمر در همه حوزه‌ها با جمهوری اسلامی ایران، همکاری و تعامل داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه روابط ممتاز دو کشور که همواره تدوام داشته است، بیان کرد: امنیت عراق را امنیت ایران و امنیت ایران را امنیت عراق می‌دانیم.

دبیر شورای امنیت ملی عراق رایزنی مستمر میان مقامات عالی دو کشور به منظور تسریع در اجرای توافقات فی مابین به ویژه در ابعاد اقتصادی و امنیتی را زمینه‌ساز ثبات و پیشرفت دو کشور دانست و عنوان کرد: به همراه یک هیأت عالی رتبه به دیدار شما آمده‌ام و بر پای بندی عراق به توافقی که اخیراً بین دو کشور امضا شد تاکید می‌کنم. این توافق برخواسته از ایمان و اعتقاد ما است؛ زیرا ثبات و توسعه ایران و عراق را تضمین کننده ارتقا ضریب امنیت ملی دو کشور و بستر ساز آرامش و پیشرفت در منطقه می‌دانیم.

همچنین در ابتدای این دیدار قاسم الاعرجی پیام تبریک «سودانی» نخست وزیر عراق را به احمدیان تقدیم کرد و گفت: من حامل سلام‌های گرم ایشان به شما هستم.