پژوهشگر علوم و اندیشه سیاسی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، توسعه پیشرفت کشور را در توسعه سیاسی می‌دانست و همواره بین دانش و عمل قرار گرفته بود.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام داوود فیرحی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی که در مسجد جامع زنجان (سید)، اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مجتهد، اسلام‌شناس و زمان‌شناس بود، به طوری ‌که ایشان یک شخصیت بی‌نظیری داشت.

وی افزود: در جامعه هر یک از افراد با توجه به جایگاه اجتماعی خود تعریف مشخصی از آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی دارند. به طور مثال، یک سردار جنگ ایشان را در دفاع و مدیریت دوران دفاع‌مقدس شناخت و در کنار آن یک مبارز انقلابی با شناخت وجوه مبارزاتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، وی را یک مدیر استراتژیک و توانمند شناخته است و با توجه به چنین دیدگاه‌هایی، این شخصیت را تعریف می‌کنند.

فیرحی یادآور شد: شخصیت سیاسی بودن، موافقان و مخالفان خود را دارد. در جوامع شخصیت‌ها را بر اساس تعداد مخالفان وی می‌شناسند، به طور کلی دیدگاهی که از مخالفان زیادی برخوردار باشد، حاکی از تاثیرگذاری سخنان آن دیدگاه دارد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مدت یک و نیم سال گذشته تلاش بسیاری برای راه‌اندازی شورای عالی آزاداندیشی دینی داشت که راه‌اندازی این شورا میراث پایانی ایشان محسوب می‌شود که بر جای مانده است.

این مدرس و پژوهشگر خاطرنشان کرد: برخی از شخصیت‌ها خودساخته و درصدد باز کردن راهی هستند و برخی دیگر باید مسیر را برای حرکت‌شان هموار کرد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اواخر عمر خود به آزاداندیشی دینی رسیده بود و بر این بخش تاکید زیادی داشت. در این حوزه سئوالی مطرح می‌شود که چرا ایشان از آزاداندیشی دینی سخن گفته است و چرا امروز این موضوع تبدیل به یک مسئله شده است.

این مسئول در ادامه گفت: دوران زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را می‌توان به پنج دوره تقسیم کرد. وی از فعالان انقلاب به‌شمار می‌آید؛ چراکه ایشان جزو افرادی بود که بیشترین زندان‌ها را تحمل کرد و شکنجه‌ها دید که در تاریخ آن دوران به ‌خوبی این سند مشهود است، دوران هشت سال دفاع‌مقدس عرصه دیگر خودنمایی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که با درایت، به‌خوبی درک کرده بود که کشورمان همواره مورد تهدید دشمنان قرار دارد، در نتیجه همواره در صدد حفظ انقلاب نوپای اسلامی بود.

وی تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌خوبی می‌دانست که باید در کنار سازندگی، چرخ اقتصاد صنعتی کشور نیز به حرکت در آید و در کنار آن نیز توسعه پیشرفت در کشورمان را در توسعه سیاسی می‌دانست، در نتیجه ایشان بین دانش و عمل قرار گرفته بود.

فیرحی خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به انتخاب مردم ایمان داشت و نکته‌ای که در این امر بدان توجه زیادی داشت، ضرورت آزادی بود که بدان واقف بود؛ چراکه معتقد بود اگر آزادی وجود نداشته باشد اندیشه در ذهن انسان دچار خفقان می‌شود؛ امروز جامعه ما بر روی دین ایستاده است، اگر اسلام متهم به استبداد شود دیگر پشتوانه‌های هویتی وجود نخواهد داشت.