نماینده مردم تهران در مجلس ضمن تبریک آغاز دهه فجر و ورود حضرت امام به کشور، و تسلیت به خانواده شهیدان پلاسکو گفت: درگذشت ناگهانی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به همه هموطنان و نمایندگان تسلیت می گویم.

به گزارش مرور نیوز، عبدالرضا هاشم‌زایی در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس عنوان کرد: این روزها از این مرد بزرگ زیاد گفته شد ولی آنچه که همه به آن اذعان داشتند، تلاش بی وقفه وی برای حفظ وحدت در جامعه، رفتار اعتدالی و عقلانیت بود، امید است درگذشت وی نیز موجب وحدت هر چه بیشتر و توسعه فضای تعادل شود.

وی افزود: تحولات سیاسی و بین المللی پرونده هسته ای، ایران را در شرایط خطیری قرار داده است، تندروهای داخلی و خارجی برجام را به عنوان عصاره مبارزه دیپلماتیک ملت ایران در چهار سال اخیر تهدید می‌کنند، قطعا این تهدیدات انکار ناپذیر هستند، اما علاج ناپذیر نیستند، اولا برجام یک موافقتنامه دو جانبه نیست که با اراده یکی از کشورها نقش بر آب شود. برجام یک سند بین المللی مندرج در مصوبات شورای امنیت است که هر گونه نقض عهد در آن مشمول قواعد حقوق بین الملل خواهد شد.

او ادامه داد: بدون شک رفتارهای نابخردانه طرف های مقابل نباید ما را در دام بیاندازد، از طرف دیگر برجام بر اساس اجماع ملی و حاکمیتی در ایران شکل گرفت و صیانت از آن نیز باید با این پشتوانه مهم باشد. بر اساس این راهبرد ملی بود که از مذاکرات جامع پرهیز و به مذاکرات هسته‌ای مختص شد، بنابراین اکنون بنا نیست تداوم فشارهای ناعادلانه ای که خارج از موضوع هسته ای است، را به توافق هسته ای گره بزنیم.

این عضو فراکسیون امید متذکر شد: هیچ رکنی از ارکان نظام نمی تواند از زیر بار این تصمیم ملی شانه خالی کند و باید در سود و زیان آن با انصاف و عدالت برخورد کند، برجام یک برنامه حزبی و جناحی نیست که در نزاع های حزبی تخریب شود، بلکه یک برنامه حاکمیتی بود که باید به عنوان امر حکومتی فراتر از جناح های سیاسی قرار گیرد.

او خاطرنشان کرد: هیچ رکنی از ارکان نظام نمی تواند از زیر بار این تصمیم ملی شانه خالی کند و باید در سود و زیان آن با انصاف و عدالت برخورد کند، برجام یک برنامه حزبی و جناحی نیست که در نزاع های حزبی تخریب شود، بلکه یک برنامه حاکمیتی بود که باید به عنوان امر حکومتی فراتر از جناح های سیاسی قرار گیرد.

هاشم‌زائی در ادامه تاکید کرد: در بدترین حالت ما نباید ناقض برجام باشیم و از فضای روانی نقض عهد احتمالی حریف باید نظام و کشور بهترین بهره تبلیغاتی و سیاسی را ببریم، بدون شک خروج پرونده هسته ای ایران از شرایط اضطراری کمک بی نظیری به ارتقای وضعیت منطقه ای ایران کرد و اکنون کشوری که در معرض فشار و تهدید بود با استفاده از شرایط و فضای برجام، به یاری ملت های منطقه شتافته است.

این نماینده مجلس یادآور شد: درشرایط کنونی، ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای طرف مذاکره قرار می گیرد، تقسیم کار و تفکیک قوای سیاسی و نظامی در امر سیاست خارجی به این نتیجه فرخنده رسیده است، جمهوری اسلامی اکنون در یک دست اسلحه و در یک دست شاخه زیتون دارد؛ دیپلمات ها و سرداران پشت در پشت هم دارند، تدبیری که در تمرکز امر هسته ای در وزارت امور خارجه از سوی رهبر معظم انقلاب در آغاز این دولت رخ داد، در همه حوزه های سیاست خارجی ضروری است.

او تصریح کرد: اینجانب ضمن تبریک این پیروزی، خواستار تداوم این همکاری در همه عرصه های سیاست خارجی هستم، جمهوری اسلامی این اقتدار را دارد نه تنها در پرونده هسته ای، بلکه در موضوعات منطقه ای و فرامنطقه ای به عنوان یک بازیگر بر اساس اصول خاص خود عمل کند. پیروزی دیگر کشور توفیق در دیپلماسی انرژی و صیانت از حق قانونی ایران برای حفظ سهم خود در بازار نفت بود.

هاشم زائی گفت: این توفیق در تداوم زنجیره از همکاری ها رخ داد، البته راه انداختن چرخ توسعه کشور کافی نیست و اکنون زمان تقویت تولید و تکیه بر توسعه کشور است، اولا تنها راه مبارزه با فساد، عبور از اقتصاد و رانت های دولتی و شبه دولتی  و تقویت بخش خصوصی واقعی است، خرج نهادهای عمومی و دولتی از بیت المال باید به حداقل برسد، آزادسازی اقتصادی مقدم بر خصوصی سازی است.

او اضافه کرد: تا زمانی که یک بخش خصوصی سالم، شفاف و کارآمد وجود نداشته باشد، خصوصی سازی نه تنها به نفع اقتصاد کشور نیست، بلکه بخش های ثروت و قدرت جدید ایجاد می کند.خصوصی سازی واقعی واگذاری اقتصاد به مردم است نه به شرکت های شبه دولتی و حکومتی؛ تدابیر دولت بر عبور از تورم لازم است اما کافی نیست، متأسفانه دولت نسبت اختصاص بودجه های عمرانی به ویژه در حوزه راه و مسکن جهت رشد و رونق اقتصادی، توجه لازم را ندارد.

او تاکید کرد: دولت باید از محافظه کاری اقتصادی دست بکشد و پول نفت را خرج تولید و توسعه کند، از طرف دیگر شهروندان باید تحول در سیاست خارجی و اقتصادی ملی در بر سر سفره های خود ببیند، اگر چه رویکرد دولت سایق در تبدیل تمام سرمایه های ملی به فرصت های انتخاباتی پسندیده نبود، اما دولت ملی باید میان آینده نگری و زندگی روزمره مرزبندی ظریفی رعایت کند، از این رو مردم ایران نیازمند چشم اندازی هستند که زندگی بهتر را به آن ها نوید دهد.

نماینده تهران ادامه داد: بهبود بازار کار و اشتغال، کسب تجارت و مسکن و راه باید به اولویت های دولت تبدیل شود که شاه بیت آن در افزایش بودجه عمرانی کشور نه به صورت رانت خواری بلکه به شکل ایجاد و تقویت نهادها مربوطه صورت گیرد. از طرف دیگر مشابه همین رویکرد باید در عرصه فرهنگی کشور رخ دهد، تورم بودجه های کلان برای انواع نهادهای فرهنگی،  به فسادی پنهان در عرصه فرهنگی دامن زده است، امروز سخن گفتن از فسادهای اقتصادی امر عادی شده، اما سخن گفتن از فساد فرهنگی یک امر ناملموس است.

هاشم زائی گفت: حدود چهار دهه از تأسیس حکومت اسلامی، ما با خطر از دست رفتن فرهنگ اسلامی روبه رو هستیم و این هشداری است که من نه به عنوان نماینده و سیاست مدار، بلکه متولیان امر فرهنگ آن را بیان می کنند. مایه تأسف است که درمانگران هم به جای درمان به بیان درد روی آورده اند. در شرایطی که امام خمینی(ره)  و دیگر رهبران انقلاب اسلامی در یک نظام غیردینی و ضددینی توانستند نهضت اسلامی را راه بیندازند و جوانان را از کاخ های جوانان به حسینه های ارشاد بکشانند، اکنون ما با فریادهای وااسلاما در حکومت اسلامی مواجه هستیم.

این عضو فراکسیون امید تصریح کرد: آیا یک بار از خود پرسیده ایم که چه کسی خطا کرده است، آیا خطا بر دوش نسل جوان است، آیا ما هیچ کدام خطاکار نیستیم، آیا همه نهادهای فرهنگی، تبلیغای و رسانه ای حکومتی به وظایف خود عمل کردند، اکنون با این همه شبکه های مجازی و بودجه های مربوطه، چرا هنوز این خطرات مطرح می شود، ایا نبود یک بخش خصوصی فرهنگی واقعی یک نهاد مدنی مستقل رسانه ای که بدون رانت و با نیت خالص دینی و اعتقادی به کار فرهنگی بپردازد، علت این مشکلات نیست.

او در پایان گفت: این دولت و مجلس برای تداوم امید شکل گرفته است، تنها راه توفیق ما تقویت تدبیر و امید با وحدت ملی است و به همه پیشنهاد می‌کنم که به دور از رقابت های جناحی بر سر مسائلی ملی، یک گروهی گفت وگو تشکیل دهید و از همه فراکسیون ها و جناح ها در آن حضور یابند، انتخابات دیگری در راه است، مبادا انتخابات به حفره ای در روابط بهبود یافته جناح ها تبدیل شود و در دام تعبیرهای امنیتی بیفتند، باید از آن فرصتی برای وحدت ملی ساخت.