معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه به دنبال بازگرداندن مدارس هیات امنایی به جایگاه اصلی شان هستیم گفت: مشاهده شده است که برخی از این مدارس از عنوان «شهریه» که ممنوع است استفاده کرده‌اند و تا دانش آموز شهریه را نداده حاضر به ثبت نام وی نشده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، مرضیه گرد در جمع خبرنگاران درباره روند نظارت بر مدارس هیات امنایی اظهار داشت: از سال گذشته اقدامات جدی به منظور بررسی وضعیت مدارس هیات امنایی شروع شد. متاسفانه هدف و علت مدارس هیات امنایی با آنچه اکنون در برخی از این مدارس شاهدیم فاصله دارد.

وی افزود: هدف مدارس هیات امنایی استفاده از مشارکت‌های مردمی برای خودگردان کردن مدرسه است، اما متاسفانه این روند به درستی در بسیاری موارد رعایت نشده است.

 رییس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه هیات امنایی یعنی یک مدرسه کاملا عادی و کاملا معمولی که مدیریت آن متفاوت است گفت: افرادی در آنجا حضور دارند  که می‌توانند در فرایند تحصیلی و تربیتی فرزندان نقش آفرین باشند و این موضوع به هیچ وجه به معنای آن نیست که گروهی جمع شوند و چون تابلوی مدرسه عوض شده بواسطه آن از اولیا پول بگیرند.

گرد افزود: ابتدا باید مدرسه فهرست پیشنهادی افرادی که می‌توانند منابع مالی تامین کنند را معرفی کند و صلاحیت این افراد باید در سطح استانی احراز و تایید شود. پس از آن باید برای کلاس‌های فوق برنامه‌ای که ارائه می‌شود فضا و منابع مالی درنظر گرفته شده باشد و همراه با رضایت انجمن اولیا و مربیان بوده و حضور دانش آموز اختیاری باشد، اما متاسفانه در برخی مدارس و استانها اینگونه عمل نشده و مدارسی داشتیم که فاقد مجوز از شورای آموزش و پرورش بودند و تنها محل تامین منابعشان دریافت پول از اولیا و آموزش و پرورش بود.

وی با اشاره به اینکه در حال تهیه گزارش‌های دوره‌ای هستیم که تا آخر آذرماه در تمام استان‌ها تکمیل می‌شود عنوان کرد: سال گذشته آموزش‌ها و شرایطی را برای مدیران مدارس هیات امنایی تعیین و مشخص کردیم اما هنوز تعدادی از آنها شرایط خودگردانی را پیدا نکرده‌اند. یکی از تفاوت‌های  مدارس هیات امنایی با مدارس عادی در این است که خود هیات امنا سه مدیر را پیشنهاد می‌کند و مدیر بنا به انتخاب اداره آموزش و پروش و طبق ضوابط تایید می‌شود و می‌تواند مدرسه را اداره کند.

 رییس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: به دنبال بازگرداندن این مدارس به جایگاه اصلی شان هستیم. متاسفانه مشاهده شده است که برخی از این مدارس حتی از عنوان شهریه هم استفاده کرده‌اند و تا دانش آموز شهریه را نداده حاضر به ثبت نام وی نشده‌اند. از همه مدیران آموزش و پرورش می‌خواهیم توجه داشته باشند حتما فرایند صدور مجوز مدارس هیات امنایی طی شود چرا که عنوان هیات امنایی از تابلوی سردر مدارس فاقد شرایط، حذف می‌شود. قرار نیست فضایی ایجاد کنیم که خانواده ناگزیر به پرداخت وجه باشد.

گرد افزود: در ابتدا مدرسه‌ای که می‌خواهد هیات امنایی شود باید یکسال کامل فعالیت کند سپس  موافقت اصولی اش تبدیل به موافقت نامه دائم شود و اگر فاقد شرایط باشد هیات امنایی بودنش بی معناست و استفاده از این نام ها تنها باعث سردرگمی خانواده‌ها خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر انجمن اولیاء در هرمدرسه ای فعال شود و مشکلات را صادقانه با خانواده‌ها مطرح کند  مطمئنا خانواده‌ها کمک داوطلبانه خواهند کرد. درست است آموزش و پرورش مکلف به آموزش است اما باید صادقانه با مردم درباره وضعیت مالی وزارتخانه سخن گفت.

 رییس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه چنانچه مدارسی نتوانند این شرایط را احراز کنند آنها را از حالت هیات امنایی خارج می‌کنیم و اجازه دریافت وجه نخواهیم داد گفت: باید نظارت مستقیم صورت گیرد و آنچه اولیا می‌پردازند صددرصد در همان مدرسه هزینه شود. یک ریال از وجوهی که هیات امنا می‌پردازد نباید در منطقه و اداره هزینه شود. ما بررسی وضعیت مالی اینگونه مدارس را به طور جدی در دستورکار داریم.

گرد در خاتمه گفت: البته در کنار اینها مدارس هیات امنایی خوب و موفقی داریم که افراد خیر و متدین و اولیای خوب دانش آموزان  در آن حضور دارند و باید از آنها قدردانی کرد.

 

بیشتر بخوانید:

سامانه هوشمند سرویس مدارس سامانه ای برای تسهیل امور حمل و نقل داﻧﺶ آﻣﻮزان