اگرچه تبلیغات زودهنگام وغیرقانونی داوطلبان انتخابات شوراها و حتی مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذاری در تمام دوره ها وجود داشته، ولی دراین دوره با رونق فضای مجازی به خصوص تلگرام و بهره گیری داوطلبان از این مزیت، این مسابقه با شدت بیشتری در حال انجام است.

به گزارش مرور نیوز، ماراتن تبلیغات غیرقانونی داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بیشتر از این جهت برای مردم و رای دهندگان آزار دهنده شده که بدون توجه به حقوق شهروندی در قالب فضای مجازی به خصوص تلگرام برای شهروندان ارسال می شود.
اگرچه تبلیغات زودهنگام وغیرقانونی داوطلبان انتخابات شوراها و حتی مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذاری در تمام دوره ها وجود داشته، ولی دراین دوره با رونق فضای مجازی به خصوص تلگرام و بهره گیری داوطلبان از این مزیت، این مسابقه با شدت بیشتری در حال انجام است.
طبق آمار مازندران با ضریب نفوذ 93 درصدی رتبه دوم ضریب نفوذ تلفن همراه را در سطح کشور پس از استان تهران دارد .
همچنین این استان طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری از لحاظ آمار جمعیتی رتبه اول را در تعداد کاربران اینترنت دارد به طوری که از جمعیت حدود 3 میلیون نفری مازندران 73 درصد کاربران اینترنت هستند.
نبود قانون برخورد با تبلیغات در فضای مجازی و مشخص نبودن حاملین این تبلیغات ها از سوی دیگر، باعث شده تا این فضا از روز اول برای اکثر داوطلبان فضای خوبی برای تبلیغات یک جانبه انتخاب شود.
هم اکنون با مشخص شدن صلاحیت افراد داوطلب در هیات های اجرایی انتخابات در مازندران، تبلیغات غیر قانونی روز به روز بیشتر می شود و هر بار نیز قانون گریزی افرادی که به دنبال ورود به مردمی ترین نهاد اجتماعی را دارند، بیشتر می شود.
رئیس ستاد انتخابات مازندران وجود تبلیغات زودهنگام داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا را به خصوص در فضای مجازی مورد تایید قرار داده است.
علیرضا یونسی رستمی گفت که طبق قانون تبلیغات انتخاباتی از 21 اردیبهشت ماه 96 تا 27 پیش بینی شده و هرگونه تبلیغات در خارج از این مهلت برای داوطلبان شوراها و رئیس جمهوری ممنوع است.
وی افزود : دست زدن به تبلیغات زودهنگام از سوی داوطلبان به معنای قانون گریزی است و کسانی که به دنبال خدمت به مردم هستند، باید ابتدا قانون مداری خود را به اثبات برسانند.
معاون استاندارمازندران اضافه کرد : تبلیغات به نام نامزد انتخابات شوراها ممنوع است و ستاد انتخابات این تبلیعات را رصد می کند و با داوطلبان برخورد قانونی می کند.
رئیس هیات عالی نظارت برانتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا درمازندران می گوید : تبلیغات انتخاباتی داوطلبان چه در فضای مجازی و چه در نشریات محلی ممنوع است و با متخلفان باید برخورد شود.
عزت الله یوسفیان به خبرنگارایرنا گفت که تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی بیشتر است و باید با با متخلفان در این فضا نیز برخورد شود.
نایب رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها و عضو شورای عالی فضای مجازی گفت که هرگونه فعالیت خارج از چارچوب قانون می تواند دربررسی صلاحیت داوطلبان تاثیر گذار باشد.
محمد دامادی افزود : اگر ما نتوانیم با برخی مبانی غیرقانونی که در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود داشته در زمان انتخابات برخورد کنیم، پرونده ای برای این کار تشکیل و با پایان یافتن انتخابات با این افراد وحقیقی و یا حقوقی برخورد می شود.
نماینده مردم ساری و میاندورد اظهارداشت : تبلیغات در فضای مجازی اگر این فضا از سوی داوطلب و یا طرفدارانش انجام شود می تواند مصداق تبلیغات غیرقانونی باشد و با آن برخورد می شود.
دامادی افزود : اگر تبلیغات به صورت ملموس تحت عنوان داوطلب انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نباشد، مصداق تبلیغات زودهنگام نمی شود.
هم اکنون 17 هزارو662 داوطلب در گردونه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مازندران حضور دارند.