نماینده خبرگزاری روسیه امروز با بیان اینکه جنگ امروز جنگ سرد و بیشتر رسانه ای است، گفت: رسانه ای سلطه دارد که بر اساس خواسته مخاطب خبر رسانی کند.

به گزارش مرور نیوز، عماد آبشناس عصر دوشنبه در چهارمین روز از بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در سخنانی با موضوع «جنگ رسانه ای شرق و غرب» در سالن نشست های خارجی افزود: جنگ سرد جنگی است که در آن از همه ابزارها جز اسلحه متعارف استفاده می‌شود و همه نوع جنگ‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را دربرمی‌گیرد.

وی قیمت یک عدد فشنگ را ۳۵ سنت آمریکا و قیمت یک گلوله آر پی چی را ۹۰۰ دلار و در مواقع ضروری و دربازار سیاه تا ۲۵۰۰ دلار عنوان کرد و افزود: در جنگ، اسلحه های بسیاری استفاده می شود در حالی که در جنگ سرد با پول خیلی کمتر و با استفاده از خبرنگار می توان پیروز شد.

آبشناس ادامه داد: در جنگ گرم حتی با پیروزی در مقابل دشمن، مردم این کشور شکست خورده درصدد فرصتی برای انتقام و شکست دادن ما هستند، اما اگر با جنگ رسانه ای حریف را شکست دهیم از حیث روحی و روانی شکست می‌خورند و دیگر نه تنها چیزی به نام دشمن نداریم بلکه همه دوست ما محسوب می شوند و این از تاثیرات جنگ رسانه‌ای است.

آبشناس گفت: محور صحبت‌ها روی رسانه های ایرانی است؛ برخی هنوز دارند روی این موضوع فکر می کنند که آیا باید روی رسانه سرمایه گذاری کنند یا نه در حالی که رسانه‌های غربی دهه ها پیش این کار را انجام دادند.

وی ادامه داد: رسانه ها و خبرنگاران چون سربازان باید آموزش دیده و دارای ابزار و مهمات کافی و استراتژی و نقشه راه باشند تا بتوانند در جنگ سرد موفق شوند.

آبشناس خاطرنشان کرد: در برخی کشورها مانند روسیه به این مساله پی بردند و رییس جمهور روسیه با جمع کردن همه رسانه های دولتی در قالب یک رسانه به نام 'روسیه امروز' سعی دارد مانع از موازی کاری و پراکندگی کاری شود؛ در حالی که یکی از مشکلات رسانه های ایران این است که نه تنها موازی کاری می کنند بلکه گاهی رو در روی هم فعالیت کرده و عملکرد همدیگر را خنثی می کنند.

وجود قهرمان در جنگ و همراه با آن بهره بردن از برند رسانه ای در رسانه ها موضوع دیگری بود که آبشناس به آن اشاره کرد و گفت: استفاده از چهره رسانه ای، برند رسانه شما است و حتی مخاطبان شما به این افراد توجه می کنند.

وی افزود: چامسکی، فرید زکریا، کریستین امانپور از نمونه های این برندها هستند و وقتی سی ان ان برای در اختیار گرفتن امانپور سالیانه ۲۰ میلیون دلار پرداخت می کند یعنی او یک برند است و از آنجا که مسئول این رسانه یک یهودی است و یهودیان هم اقتصاددان هستند مطمئنا با همین برند مبالغ بیشتری به خود خبرگزاری برمی گردد.

نماینده خبرگزاری روسیه امروز با بیان اینکه عصر تحمیل بر مخاطب به دلیل وجود تکثر رسانه ها تمام شده است، اظهار کرد: امروز اگر مخاطب نتواند خواسته خود را در رسانه ای بیابد سراغ روزنامه و رسانه دیگری می رود و دیگر نمی توان به مخاطب تحمیل کرد هر چه ما می گوییم گوش کنید.

نماینده رسانه روسیه امروز، با بیان این که شاید بپرسید آیا با این وجود سلطه رسانه تمام شده است، اضافه کرد: سلطه رسانه تمام نشده است اما رسانه ای قدرت دارد که ببیند مخاطب چه می خواهد و براساس نیازسنجی مخاطب خبر منتشر کند.

وی افزود: در کشور ایران بیشتر سعی می شود از خبرنگاران شبه رایگان استفاده شود در حالی که به قول مثل معروف "هر چه پول بدهی همانقدر آش می خوری"، پس استفاده از خبرنگاران کارآمد و آموزش دیده با حق الزحمه مناسب و در خور می تواند یکی از راههای مقابله با دشمن می تواند باشد.

آبشناس پیشنهاد داد، برای مبارزه با رسانه های غربی کار حرفه ای را جایگزین فعالیت آماتوری کرده و نیروها را حرفه ای و کارآمد کنیم.

بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها تا ۲۱ آبان همه روزه از ساعت ۹.۳۰ تا ۲۰.۳۰ در مصلای امام خمینی(ره) برپا است.